Hogyan élj túl mindent?

A lélekerõsítés technikái

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Kisebb-nagyobb botlások, sorscsapások, nehézségek a párkapcsolatban, a munkahelyen – mindez megviseli idegrendszeredet. Elkerülhetõ-e mindez? Igen. Adunk néhány tanácsot.

Ne hagyd magad!
Van, hogy minden összejön: szerelmi csalódás, fejmosás a főnöktől, apró baleset, betegség, balul sikerült ötlet, oktalan felszólítólevél. Mindenkinek vannak jobb és rosszabb periódusai az életben. Van, aki könnyen túlteszi magát a problémákon, lehet, viszont neked gombóc nő a torkodban és összeszorul a gyomrod. Legszívesebben meglapulnál, elbújnál a főnököd, a kollégáid, a családod elől. Pedig épp az ellenkezőjét kellene tenned: felemelni a fejedet, bátran a főnök szemébe nézni, és legyűrni a mindennapok haragját. Olyan módszert kell találnod, amely gyógyítja a lélek sebeit. Ami úgy hat, mint a hidratálókrém a kiszáradt bőrre. Érzelmi rugalmasságra kell szert tenned.

Pszichológusok már kidolgoztak különböző technikákat, hogy felül tudjunk emelkedni a problémákon. Segítségükkel már az első alkalommal legyűrheti negatív érzelmeit, idővel pedig megtanulhatja, hogyan győzedelmeskedhet hirtelen feltörő indulatain.

Hallgass az ösztöneidre!

Egy fárasztó nap után lazító fürdőt veszel, ha szomorú vagy, odahívod a cicádat vagy a kutyádat, és megsimogatod. Ha dühös vagy, lehet, nekiállsz a tűzhely súrolásának, vagy kocogással vezeted le a feszültséget. Ilyenkor a tűzhely csak úgy ragyog, a szokásos távot pedig sokkal hamarabb lefutod. Ezek jó módszerek a stressz oldására. A megnyugtatás eszközét már a csecsemők és a kisgyerekek is gyakorolják, amikor ujjukat szopják, hogy hamarabb elaludjanak. De mi van, ha fejünkben kavarognak a gondolatok, szívünket gyilkos indulatok töltik be?

• Stabilizálás: Nézz körül a szobában, és nevezz meg hangosan három különböző tárgyat, ami fontos neked! Vedd a kezedbe kedvenc fényképedet, ami szeretteidet, egy kellemes emléket ábrázol! Bújj bele a legkényelmesebb pamutpólódba, hidd el, megnyugszol!

Evés helyett

Ha elöntött az önsajnálat, sokszor evésbe, ivásba, vagy épp esztelen vásárlásba menekülsz? Azzal áltatod magad: legalább te szeresd saját magadat, ha már más nem teszi. Az ilyen önrontó pótcselekvések helyett meg kell ismerned önmagadat. Ugyanis ha jóban vagy saját magaddal, könnyebben meg tudod vívni mindennapi harcaidat. Az önismeret segítségével leküzdhető a düh, a lelki nyomás, pozitív irányba fordítható a kisebbségi komplexus.

• Lazítás: Feszítsd meg az egyik izomcsoportodat (pl. szorítsd ökölbe a kezed) néhány másodpercig, amennyire csak tudod! Majd engedd el magad! Koncentrálj a különbségre, amit a feszítés és a lazítás között érzel!

Becsüld magadat!

A kisebbségi érzés általában a gyerekkorban fejlődik ki az olyan megjegyzések hatására, mint a „ha így folytatod, semmi sem lesz belőled”, vagy „bezzeg a bátyád vagy nővéred”. Aki ezt hallja, eleve alkalmatlannak találja magát a munka elvégzésére, meg sem próbál felnőni a feladatokhoz. Pozitív megerősítésre, bátorításra van szükség. Az önszuggesztióval segíthetsz magadon, addig mondogatod: „igenis meg tudom csinálni”, amíg valóban sikerül. De optimistán látni a jövőt valóban nehéz, ha éppen semmi sem sikerül.

• Összehasonlítás: Sorold fel, kihez vagy mihez képest vagy aktívabb, csinosabb, türelmesebb, egészségesebb, vidámabb stb.

Kiegyensúlyozottan
•  Ne maradj egyedül!
•  Bízz benne: minden jóra fordul!
•  Fogadd el a változást!
•  Reális cél kell!
•  Ne válj áldozattá!
•  Maradj optimista!
•  Légy jó magadhoz! 

Nézz be a fórumokba!
• Önbizalom(hiány) »
• Önbizalomerősítés »

Könyvajánló:

Szíveddel figyelj! A Népszerű Pszichológia sorozat új kötete a stressz és a depresszió gyógyításának új módjait mutatja be.
A könyv a Park Kiadó gondozásában jelent meg.

Érzékenyebbé váltál?

Ma jóval nagyobb az elvárás veled szemben, mint korábban a nagymamáddal szemben, amikor elég volt, ha valaki jó háziasszony, és felneveli a gyerekeket. Ma már ez nem elég: illik a legjobbat nyújtanod az anya- és feleségszerepben, és persze a tőled telhető legmagasabb színvonalon kell elvégezned a munkádat. Emellett elvárják még azt is, hogy tökéletesen karbantartsd a testedet, hogy mindig ápoltan és divatosan jelenj meg. És ehhez még mosolyogj is, mert a sírást hisztériának tekintik. Ez könnyen frusztrációhoz vezet. Az állandó lelki tehertől meg kell szabadulni, különben lelki és testi panaszok lépnek föl.

• Nyomáskiegyenlítés: Adj magadnak saját pihenőidőt, amikor kedvenc zenédet hallgatod, olvasol vagy megnézed kedvenc romantikus filmed! Próbálj meg humorral és iróniával tekinteni az életre. Lesz min mosolyognod.


Ne hagyd magad!

Nem szabad elnyomni a negatív érzelmeket, pláne nem szabad lenyelni, visszafojtani a haragot. Migrén, gyomorfekély, depresszió a következménye. Elfojtás helyett tehát éld meg negatív érzelmeidet is: tanulhatsz belőlük, jobban megismerheted saját magadat. A felismerés sokszor fájdalmas, de legalább megtapasztalhatod, mely helyzeteket kell elkerülnöd. Eljön az a pont, amikor azt mondod: van ennél rosszabb is.

• Dühstop: Amikor érzed, kezdesz ingerültté válni, képzeld el, ahogy a sorompó leereszkedik, te is emelj a dühöd forrása elé egy képzeletbeli sorompót! Vitád közben figyeld meg a résztvevők arcát, és nevess rajtuk! Legalább belül.

Ajánljuk Battonyai Tünde pszichiáter szakértőnk oldalait!Netes naplójában a stresszkezelésről, az „új élet kezdéséről” és sok személyes probléma megoldásáról is olvashatsz! Kérdéseiddel is megkeresheted!

•
Olvass tovább

Hozzászólások