Életmód

Mit tud az ügyfélkapu?

Hogyan nyújtsam be az adóbevallásom, ha még eddig nem foglalkoztam ilyesmivel? Hogyan intézhetem el a lakcímváltozásommal kapcsolatos kötelességeimet? Hogyan essek túl az autóm lecserélésén?

Hova és mikor menjek el az állítólag életbevágóan formanyomtatványokért? A hivatali ügyintézés maga a pokol. Ám most kényelmesebbé tették.






Aki rendelkezik minősített elektronikus aláírással, az a regisztrációt teljes egészében interneten keresztül végezheti. 
A „hagyományos” kapun az ismert felirat áll, alatta esetleg egy intézménynév, mellette sorszámosztó-gép, és egy bajszos biztonsági őr. A kezünkben innen-onnan összeszedett papírok, a derekunkban zsibongás, a fejünkben meg egyetlen kívánság: csak tudjam le egy nap alatt az egészet. Az Ügyfélkapu felirata kényelmet ígér. A Kormányzati Portálon található.






Mi mindenre jó az ügyfélkapu?

Adófolyószámla-kivonat igénylése
Anyakönyvi kivonat
Céginformáció lekérdezés
Egyéni vállalkozói igazolvány
Elektronikus adóbevallás
Gépjárműkereső
Ingatlankereső
Járműigazgatási ügyek
Járműkísérő lap
Lakcímváltozás
Lakcímigazolvány
Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa
Nemzetközi vezetői engedély
Személyazonosító igazolvány
Útlevél
Vezetői engedély 
Gyorsaság



„Gyorsítsa fel ügyeit, intézze online!” – foglalja össze tömören a szlogen a szolgáltatás célját. Az Ügyfélkapu célja, hogy hivatalos ügyeinket interneten keresztül egy egyedi azonosítóval intézhessük. Az internet segítségével a különböző hivatalok ekként „házhoz jönnek”.
A saját ügyfélkapuhoz ugyan nem ússzuk meg a személyes megjelenést, ám így is időt, energiát spórolunk meg: a számítógép előtt nyugodtan elolvashatjuk a szükséges tudnivalókat, kiválaszthatjuk a nekünk megfelelő nyomtatványokat, kitölthetjük az előzetes intézkedéshez az űrlapokat, és időpontot választhatunk a személyes megjelenéshez. Mindehhez azonban regisztrálni kell magunkat.






Regisztráció



Az Ügyfélkapu használatához feltétlen rendelkezni kell – mint a regisztrációnál mindig – egy e-mail címmel. Először is van egy sima, ún. ideiglenes regisztráció, ahol pár adat és az e-mail cím megadása után kapunk egy jelszót a gépünkre, amivel beléphetünk a rendszerbe, és azonnal kitalálhatunk egy saját jelszót. Ezzel a jelszóval aztán egy hónapig jó pár ügyet (tehát nem bármit) elintézhetünk. Az igazi regisztráció során egy űrlapon újra a személyes adatainkat kell megadni, majd a helyszínen aláírással kell jóváhagynunk; később ugyanis ezek segítségével azonosítanak, ellenőriznek minket,



felhasználókat, és kezelik adatainkat. Enélkül a személyes ügyfélkapu létrehozása nem lehetséges. A regisztráció öt évig érvényes, azt követően illeték ellenében újítható meg. Bárhogyan is kezdeményezzük azonban a regisztrációt, a szolgáltatások megfelelő szintű használatát csak a személyes, okmányirodai megjelenés biztosítja.

Tényleg működik – a próba

A puding próbája – ha egyáltalán szeretjük – ugyebár az evés. Az évek óta halogatott lakcímbejelentéssel, azaz hivatallátogatással kapcsolatos iszonyom ezúttal legyűrtem.
Egy keddi napon regisztráltam magam az oldalon, és bejelentkeztem csütörtök reggel nyolcra a hetedik kerületi okmányirodába, ám előtte kaptam még egy e-mailt, hogy mit vigyek magammal. Csütörtökön nyolc óra egykor az ablaknál álltam, három perc múlva pedig kint találtam magam az utcán, kezemben a friss lakcímkártyával.
Tényleg így történt. 






A Kormányzati Portálon jelenleg is működő internetes okmányiroda (XR) szintén az Ügyfélkapun keresztül érhető el. Okmányirodai időpontot továbbra is regisztráció nélkül lehet foglalni.
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top