nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Testi-lelki frissesség

Hogyan õrzi meg Madonna fiatalságát, és mivel tartja meg Melanie Griffith Antonióját? Lehet, hogy a Pilates-módszerrel. Egy új módszer, mely nem is annyira új.
Bíró Gellért
f Ajánlom

Madonna, aki testben és lélekben is egyaránt friss
A történet

A Pilates (ejtsd: p-i-l-á-t-e-sz) egy módszer a test és ezen keresztül a lélek karbantartására, tulajdonképpen egy torna-gyakorlatrendszer. Joseph Pilates (1880-1967) fejlesztette ki a módszert, melynek keletkezése meglehetősen kalandos. Pilates, beteges, asztmás és vézna kisfiú lévén, fiatalon edzésbe kezdett, hogy változtasson állapotán. A testedzés tanulmányozásának szentelte további idejét, és elég gyors tempóban lelkes, egészséges sportemberré – sőt boxolóvá – vált.

1914-ben Angliában érte a világháború, s így németként sorstársaival együtt internáló táborba került. A túlélés érdekében egy torna-gyakorlatsort dolgozott ki – sikeresen. A fogolytábor után a háborús sérültek rehabilitációs gyógytornászaként, keleti elemekre (a Jóga-iskolákra) és a görög-római katonai tornákra építve folyamatosan finomította technikáját, melyet „Test Kontroll” néven 1930-tól oktatni kezdett. A gyakorlatok talán ma sem lennének ismertek, ha Pilates később nem költözik az Egyesült Államokba, és nem tanítja meg a tornát egy táncpedagógusnak, aki elsőként saját növendékeinél alkalmazta.


Roberts kisasszony is csatlakozott a módszerhez
A módszer

A cél, a megfelelő összpontosítás és figyelem mellett, az egészséges test felépítése, a sérülés kockázata nélkül. Pilates módszerének lényegét a speciálisan felépített gyakorlat-sorozatok adják, melyek az egész izomzat egyenletes és harmonikus erősítését, illetve a tudatos mozgáskultúra, egyfajta testtudat kialakítását célozzák.

A speciális légzéstechnika, valamint az egész törzsizomzatot átmozgató mozdulatok stabilizálják a gerincet és a test minden ízületét. Az alapító több mint 500 különféle gyakorlatot fejlesztett ki, melyből mindenkinek a testfelépítésének és edzettségének megfelelő edzés állítható össze.

A hatások

Az Egyesült Államokban először a táncosok, balettművészek kezdték el használni módszerét, hajlékonyságuk és erőnlétük megőrzésére, fejlesztésére. Később egyre nagyobb tömegeket hódított meg és ma már olyan hírességek tartoznak a Pilates-torna lelkes gyakorlói közé, mint Sigourney Weaver, Jennifer Aniston, Madonna, Julia Roberts, Keanu Reeves, Liv Tyler és Melanie Griffith.
• A Pilates-módszer minden testtájékot szimmetrikusan és egyenletesen erősít, még a nehezen formálható fenék-, comb- és törzsizomzatot is.

• A módszer a légzés segítségével éri el azt, hogy az alsóbb izomcsoportokat is be tudja vonni a mozgásba, így elsősorban a harmonikus testtartást, testfelépítést és a jó közérzetet segíti elő. Ezen kívül csökkenti a szívinfarktus, cukorbetegség, magas vérnyomás, vastagbélrák, kedélybetegségek kialakulásának veszélyét, továbbá segíti a súlykontrollt és az arányos, rugalmas, feszes izomzat kialakítását, miközben nem növeli az izomtömeget.

• Mivel a legtöbb gyakorlat alaphelyzete hátonfekvés, így a gerincproblémákkal küzdők is megerőltetés nélkül alkalmazhatják, csakúgy, mint az egyéb, kezdődő mozgásszervi problémákkal küzdők.

A Pilates-tornát kezdetben egyszerűen a földön, matracon végezhetjük, ezek az ún. “Mat” órák. Később speciális, rugókkal ellátott gépeken folytathatjuk az edzést, melyek lehetőséget adnak a fokozatos terhelésre. A gépen végezhető ún. excentrikus gyakorlatok során az izom megnyúlása közben erősíthetünk akár nehezen elérhető izomcsoportokat is. Az elnyújtott, fokozatosan felépített, ritmusos sorozatok javítják a koncentrációt, ellazítják a feszültséget és fokozzák hajlékonyságunkat. A gépek egyébként kissé a középkor kínzóeszközeire és azok utódjaira, az edzőtermek rafinált fémkasznijaira hasonlítanak.

Olvass tovább

{PostTitle}

Megosztás Facebookon