Életmód

Munkahelyi ajándékozás – mire figyeljünk?

Mit, mennyiért, hogyan ajándékozzunk a kollégáknak? A Nemzetközi Nõnap alkalmából áttekintjük a munkahelyi ajándékozás illemszabályait.

“A magyarországi cégek egyre kevésbé ünneplik a Nemzetközi Nőnapot, ami egyébként világtendencia is – kezdi Juhos Andrea karriertanácsadó, a DBM Magyarország ügyvezető partnere. – Magyarországon ebben három fő ok játszik szerepet. Egyrészt a rendszerváltás után kiüresedett a Nemzetközi Nőnap ideológiai tartalma, másrészt a multinacionális cégek vállalati kultúrájában soha nem volt szokás a nőnap megünneplése, amit a magyarországi leányvállalatok is átvettek. Harmadrészt megváltozott a munkahely társadalmi megítélése is, amit döntő fontosságúnak tartok. A munkahely ma már nem az a fórum, ahol az embernek azt kellene hangoztatnia, hogy ő nő – vagy legalábbis ennek így kellene lennie. Hiszen a munkahelyen munkatársak dolgoznak együtt, függetlenül attól, hogy éppen nőről vagy férfiról van szó.”

Az ideológiai tartalmú központi munkahelyi ünnepségek elmúltával ma már természetesnek vesszük, hogy az ajándékozás olyan kedveskedés, amely opcionális, és a megajándékozott személyének szól. De mit kell szem előtt tartani, ha úgy döntünk, hogy meglepjük munkatársainkat – névnapra születésnapra vagy esetleg nőnapra?

Először is, ne vegyünk olyan ajándékot, ami amúgy is szükséges vagy hasznos,

hanem csak olyat, ami a megajándékozottnak örömet okoz. Könyvet, CD-t vagy hangkazettát csak akkor vásároljunk, ha ismerjük az illető ízlését, vagyis tudjuk, hogy milyen írókat, költőket vagy zenekarokat kedvel. Így aztán biztosak lehetünk abban, hogy az általunk vásárolt ajándékot használni fogja… Lehetőleg kerüljük a ’beszédes üzenet’ jellegű meglepetéseket, pl. ha tudjuk, hogy munkatársunk üzleti levelezése hemzseg a helyesírási hibáktól, akkor ne egy helyesírási szótárt válasszunk. A kérdésre, hogy volt-e olyan figyelmesség, aminek a megajándékozott igazán örült, Juhos Andrea egy francia nyelvű, lakberendezési magazint említ, amelyre az egyik munkatársnője nagyon vágyott, és a munkahelyi kollektíva éppen ezzel lepte meg a kolleginát az egyik év végén.

Juhos Andrea szerint a tabu ajándék közé tartozik az ékszer és a ruhanemű – kivéve a sál vagy a nyakkendő –, e tiltást abból a gondolattársításból eredeztetve, hogy „aki öltöztet, az vetkőztet is”. A jó ajándék mindig személyre szabott, nem kerül az íróasztalfiók mélyére, és a megajándékozottat a munkahelyi csapatra emlékezteti. Tegyük hozzá: az sem igazán előnyös, ha férfi kollégáinknak munkahelyi ajándékozás alkalmával mintás boxeralsót vagy céges logóval ellátott töltőtollat ajándékozunk.

Kalmár Tamás, a Kalmár Ajándék tulajdonosa szerint a munkahelyi ajándékoknak is megvan a maguk trendje. Öt évig tartott például a fémflaskák divatja, ami tipikusan nem íróasztalon tartott tárgy. “Ez volt talán a leghosszabban tartó divat, máskor pedig egy-egy ötlet egy év alatt kifut – mondja Kalmár. – Tavaly mintha mindenki bejglit vagy kuglófot ajándékozott volna díszdobozban, esetleg borszettet. Idén ezekre az ötletekre már csak lesajnáló fintor a marketingesek válasza. Most a kisebb ajándékoknál a fém könyvjelző a divat, a megajándékozott monogramjával, a komoly ajándékok közül pedig – legalábbis tőlük – a nagyon drága tollakat rendelik.”

“A születésnapot akkor érdemes ünnepelni, ha azt az ünnepelt is akarja – teszi hozzá Juhos Andrea. – A névnapra ez nem igaz. Tehát az ünnepelt névnapi megajándékozását meglepetésnek is szánhatjuk. Ami az ajándékok nagyságát illeti, egyértelmű, hogy nem illik nagy értékű ajándékokat adni. A cégeknél általában az a szokás, hogy a munkatársak összeadják a pénzt az ajándékra, és abból vesznek valami kisebb, de személyesebb ajándékot.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top