Készítsd fel a bőröd a napozásra!

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Te is úgy tudod, hogy a nyári napfürdők előtt szoláriumban érdemes edzeni a bőröd? Ha azzal mentegeted magad, hogy ez a leghatékonyabb módszere a felkészülésnek, hallgasd meg a bőrgyógyász véleményét!
Írta: | 2013. 06. 05. |

Kövess minket!

f Ajánlom

Hiába hangoztatják a szakemberek úton-útfélen, hogy a szolárium károsítja a bőrt, úgy tűnik, nem mindenkiben tudatosul az információ. Egy friss brit kutatás szerint például a szoláriumhasználók kétharmada tudja csak, hogy a mesterséges barnulás öregíti a bőrt, és ezt igazolja az a tény is, hogy ennek következtében 43 százalékuk antiaging termékeket is alkalmaz.

Készítsd fel a bőröd a napozásra!

Akkor miért járunk szoláriumba? Ha neked teszik fel a kérdést, sejthetően olyasmiket fogsz rá válaszolni, hogy ettől szexisebbnek érzed magad, esetleg ezzel pótolod a télen kieső fénymennyiséget, vagy így szeretnél alapszínt kapni nyár előtt. Válaszaiddal nem vagy egyedül, a már említett – Cancer Research UK által végzett – kutatás során is első helyen (41%) végzett a tavaszi szoláriumozás az indokok között. A számadaton nem tudtunk továbblépni, és arra voltunk kíváncsiak, hogy mit szól mindehhez a bőrgyógyász.

Mindent, csak a fénycsöveket ne!

„A szoláriumozás a bőr korai öregedésével jár, és fokozott ráncképződést okoz, sőt a pigmentációt is fokozza. Már bebizonyosodott, hogy a napágyakban fekvők bőre a túl erős UV sugárzás miatt károsodik, elvékonyodik. A külső jeleken kívül komolyabb károsodást is okozhat, ugyanis roncsolja a bőrsejtek DNS-ét. És minél inkább károsodik a DNS, annál nagyobb az esélye a bőrrák kialakulásának” – hangsúlyozza dr. Boros-Gyevi Márta, az Oxygen Medical esztétikai bőrgyógyásza, aki hozzáteszi, a szélsőségeket kerülő (havi egy alkalom) szoláriumozóknál is közel 50 százalékkal nő a melanóma kialakulásának esélye.

Az uniós szabvány szerint a szoláriumokban az UVB mennyiségét lecsökkentették (ez kedvez az olyan bőrdaganatoknak, mint a bazalióma vagy a laphámkarcinóma), de így is ér UVA bennünket, ami a melanóma kialakulásáért és a bőrünk öregedéséért felelős. A bőrünk ráadásul nem felejt: az egész életünk során elszenvedett fénykárosodás felhalmozódik, és évtizedek múlva jelentkezik apró pigmentfoltok vagy bőrdaganatok formájában.

Készítsd fel a bőröd a napozásra!A napágy helyett tehát jobban teszed, ha más megoldások után nézel így tavasszal is, amikor fokozatosan kell felkészíteni a bőrt az intenzív nyári napsugárzással szemben. „Már a tavaszi napsugarak megjelenésével érdemes fényvédő krémet használni, mert ilyenkor a hosszú tél után a bőrünk nem szokott a napfényhez, és könnyebben éghetünk le. A világos bőrű, világos szeműek minimum 30 faktoros naptejet használjanak. 50 faktoros naptejet kell használni a gyerekeknek, illetve azoknak, akiknek sok anyajegyük van, vagy már volt bőrdaganatuk” – magyarázza a bőrgyógyász. Mint mondja, a fényvédelemről nemcsak akkor kell gondoskodni, ha nekivetkőzöl vagy szabadidős programra indulsz, ugyanúgy be kell kenni magadat munkába vagy bevásárlásra indulás előtt is. „A buszt várva is le lehet égni, és az autóban is, lehúzott ablaknál. Sőt mivel az autóban az oldalsó üvegek általában nem tartalmaznak UV szűrőt, ezért akár felhúzott ablaknál is leéghetünk” – világítja meg a problémát.
A napsugárzásra az arc, a mell, a has és a végtagok hajlító oldalának bőre a legérzékenyebb, és külön említést érdemel az orrunk, az ajkunk, sőt a lábunk is, hiszen különösen intenzív napsugárzásnak van kitéve.
Ugyancsak hangsúlyos szerephez jut tavasztól a táplálkozás, ha szép, napbarnított bőrre vágysz. Napozás előtt érdemes ezért sok gyümölcsöt, zöldséget fogyasztanod, főleg olyat, ami sok béta-karotint tartalmaz. Ilyen a sárgarépa, a saláta, a brokkoli, a zeller, a narancs és a paradicsom is. Ha előre tudod, mikor éri bőrödet nagyobb mennyiségű napfény, előtte egy hónappal kezdj el béta-karotint szedni, mivel az elősegíti a barnulást, és így nehezebben égsz le.

Szolárium helyett maximális odafigyelés


A tavaszi napsütésben is lényeg a fokozatosság: először csak 10 perces napozással kezdj, majd a következő egy-másfél héten lassan növeld a napon töltött időt. Az így kapott enyhe szín a későbbiekben „védőernyőt” képez, tévhit azonban, hogy teljes védelmet jelentene: a fehér bőrűek esetén csupán 4-es faktorú krémnek megfelelő védelmet nyújt. Áprilisban és májusban is kerüld a napot a déli órákban, inkább a késő délutánt válaszd a felkészülési időben!

És még egy apró tanácsa a tavaszi felkészüléshez: szánj időt bőrradírozásra! Így eltávolítod az elhalt hámsejteket, és egyenletesebb barnulás érhető el. Napozás után hidratálj, hiszen az UV szárítja a bőrt, és az izzadással is sok folyadékot veszítesz. Ha mindezek ellenére megpirulsz, akkor is első a hidratálás, ha pedig hólyagok jelentkeznek, mindenképpen fordulj bőrgyógyászhoz!
Olvass tovább

Hozzászólások