nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

5 módszer, ha nem akarsz többé stresszelni

Egyszerre csinálunk mindent, zsonglőrködünk az idővel és az energiáinkkal a munka, a pénzügyek, a család, a társadalmi elvárások nyomása alatt, és közben csendben kikészülünk. Nem brit tudósok, hanem amerikaiak kutatták a stressz hatásait, majd dióhéjban összefoglalták nekünk, és egyszerű javaslatokat tettek a stressz csökkentésére.
K.G.
f Ajánlom

A stressz bekúszik a felszín alá

A stresszes érzelmek nem maradnak csak gondolati síkon, hanem bizony belepiszkálnak a szervezetünkbe is. Amy Cuddy, a Harvard Egyetem szociálpszichológusa úgy írta le ezt a folyamatot a Popular Science magazinban, hogy a stressz által létrejött feszültség a testünkben hatással van az agyunkra, az agyunk hatással van a viselkedésünkre, a viselkedésünk pedig befolyásolja a döntéseinket, ezáltal a történéseket körülöttünk. Tehát röviden: a stressz negatív irányba fordíthatja az életünket.

Nagy hatással van a közérzetünkre

A kutatások szerint az amerikai felnőttek – és mi nem túl sokban különbözünk tőlük – 30 százalékának hat negatívan a pszichés egészségére a stressz. Könnyebben látják pesszimistán a világot, csúsznak bele a depresszióba azok, akik nem kezelik a stresszt magukban, állandóan rágódnak, és aggódnak. Az egyik legkönnyebbnek tűnő megoldási javaslat az, hogy kezdjünk el nevetni, így szabadítsuk fel magunkban az endorfin hormont. A nevetés nem feltétlenül kell szívből jöjjön, ha épp nincs semmi vicces az életünkben, akkor csak álljunk a tükör elé, és erőltessük magunkra a mosolyt. Pár perc múlva már egyre őszintébben mosolygunk majd magunkra, és egyre jobb kedvünk lesz.

A nagymértékű stressz az alvást is befolyásolja

A kortizol nevű hormon szintje emelkedik meg, ha stresszesek vagyunk, és ez belepiszkálhat az alvásciklusunkba is. Az alvásciklus felborulása pedig vezethet depresszióhoz is, áll a National Institutes of Health kutatási eredményeiben. A vizsgálat kimutatta, hogy a depressziós embereknek magas a kortizolszintje, ami alvászavarokat eredményez. Az alvás hiánya pedig rendkívül sötétté teszi a világot körülöttünk, így egy negatív spirálba kerülhetünk a stressz miatt.

5 módszer, ha nem akarsz többé stresszelni

Nyugodj meg, nem vagy egyedül

A Carnegie Mellon Egyetemen végzet kutatás szerint az elmúlt pár évben folyamatosan nőtt az emberek stressz-szintje. Úgy globálisan, mindenkié. Szerencsére ez csökken azzal, ahogy idősödünk, de aligha jelent vigaszt, ha épp még csak a harmincas éveinket tapossuk. A vizsgálat eredményében az is feltűnik, hogy a legtöbbet a pénzügyeken aggódunk és stresszelünk, amin szerintem most senki sem lepődött meg. Ahogy azon sem, hogy a nők sokkal inkább hajlamosak szétidegelni magukat, mint a férfiak.

Egyszerű megoldások stresszoldásra

A következtetés mindebből az, hogy mindenki vegye komolyan a stresszt az életében, mert nem tréfadolog. A lelombozó statisztikák ellenére is ismerjük fel azt a tényt, hogy az érzelmeink irányítása csak és kizárólag a mi kezünkben van. Ha tudatosítjuk magunkban, hogy a stressz tulajdonképpen csak a fejünkben lévő gondolatok és érzelmek miatt van bennünk, akkor máris könnyebben úrrá lehetünk rajta. Mi segít konkrétan?

1. Pózolj!

Két percig állj terpeszállásban, karjaidat széttárva az ég felé. Két perc csupán, de a Columbia Egyetem kutatása szerint ez a póz olyannyira hatékony, hogy ennyi idő alatt leviszi a stresszhormonszintet. Ha épp ülsz, és nem akarsz az irodában ilyen mutatvány előadni, akkor már az is segíthet, ha nem teszed keresztbe a lábad, kihúzod magad és a kezed sem fonod össze magad előtt.

5 módszer, ha nem akarsz többé stresszelni

2. Barátkozz!

A másik pofonegyszerű lehetőség a stressz csökkentésére, ha emberekkel találkozol. Nem a Facebookon és a gtalkon természetesen, hanem igazából és szemtől szemben. Amikor találkozol a barátaiddal, akkor mosolyogsz, ettől máris csökken a stressz, ha pedig még beszélgettek is, akkor elterelődik a figyelmed a fejedben zúgó aggódásról, rágódásról, tehát kiszállsz a stressz mókuskerekéből.

3. Olvass egy könyvet 6 percig!

Szerencsénkre már erre is van kutatás. A University of Sussex vizsgálata szerint elég csupán 6 percig olvasni ahhoz, hogy máris leszáguldjon a stresszhormonszintünk. Persze lehet tovább is, mert olvasni az egyik legjobb dolog a világon, de ha épp csak tíz perc szüneted van a munkahelyeden, akkor abból hatot érdemes olvasással tölteni, és máris kisimulnak az idegeid.

4. Meditálj!

A meditációt sokan misztikus dolognak hiszik, amikor lótuszülésben kell órákig gubbasztani egy csendes sarokban. Pedig szó sincs erről. A meditáció lényege a kavargó gondolatok lecsendesítéséről és a lélegzésről szól, nekünk pedig épp erre van szükségünk a stressz csökkentéséhez. Végtelenül egyszerű módja, ha megállsz pár percre, és csak számolod a levegővételeket, legalább tíz levegővételig.

5. Mozogj!

Talán már mondani sem kellene, de azért itt kell álljon a felsorolásban: a mozgás az egyik legjobb stresszcsökkentő módszer. Itt sem kell nagy dolgokra gondolni, nem arról van szó, hogy naponta órákat izzadj az edzőteremben, vagy fuss ki a világból. Elég, ha gyors tempóban sétálsz 5 percig, vagy csinálsz pár nyújtógyakorlatot, mert az oxigén ettől máris vadabbul áramlik majd az ereidben, és kitisztítja a fejedet.

Olvass tovább

{PostTitle}

Megosztás Facebookon