2016. 12. 08. Mária

Már ennyi fogyás is elég, hogy egészségesebb legyél

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Minden egyes lépésnél testsúlyunk 1-1,5-szerese nehezedik a talpunkra, míg futásnál ez még ennél is több: súlyunk 3-4-szerese. Ha egy átlagos nap során ilyen terhelésnek vannak kitéve az ízületeink, milyen lehet a hatása annak, ha túlsúllyal küzdünk? Az adatok megdöbbentőek: már 5 kg súlyfelesleg 36 százalékkal megnöveli a térdízületi kopás gyakoriságát.

A térd a legtöbbet terhelt ízületünk. A kopás első tünete a mindennapos mozgás elején (például reggelente az ágyból kikelve) és a terhelésre (például: futás, guggolás, térdelés) jelentkező fájdalom. A térdízületi porckopás fő okaként szintén a túlsúly említhető, mivel a láb kisízületi kopásának hátterében leggyakrabban a lábboltozatok (hosszanti és haránt) süllyedése áll, amely túlsúly esetén igen gyakori.

Már ennyi fogyás is elég, hogy egészségesebb legyél

Ahogy az a fentiekből kiderült, ízületi kopás kialakulásához vezethet a túlsúly, de azt már kevesen tudják, hogy a mozgáshiány okozta alulterhelés is. Habár az ízületi kopás minden stádiumában jótékony hatású az életkornak és edzettségnek megfelelő izomaktivitás, a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának tavalyi kutatása rámutatott, hogy Magyarországon a városi lakosság csupán egynegyede (24%) sportol rendszeresen. Pedig a kitartóan, heti három alkalommal végzett, legalább harmincperces, nem megerőltető mozgás jelentős javuláshoz vezet.

Már ennyi fogyás is elég, hogy egészségesebb legyél

 AZ ÍZÜLETŐR TIPPJEI:

  • Beltéri (edzőtermi vagy otthoni) lehetőségek:
  • Futópad: Túlsúly esetén futás helyett a tempós, de nem megerőltető gyaloglás ajánlott. Ha egy idő után már túl kényelmesnek érezzük a tempót, fokozatosan emelhetjük a dőlésszöget.
  • Ellipszistréner: A futás mozdulatait imitálja, de elkerülhető vele az ízületek ütődése. Ízületeink védelme érdekében edzés közben mindvégig fontos, hogy az alsó végtagunkat megfelelően tengelyben tartsuk. Edzőteremben nyugodtan kérjünk segítséget a helyes alkalmazásról.
  • Lépcsőzőgép: Minden tévhit ellenére nem előredőlve, hanem egyenes tartásban, testünk súlypontját lábaink felett megtartva kell taposni. Ha elsősorban testsúlyunkat szeretnénk csökkenteni, a könnyebb ellenálláson, alacsonyabb pulzusszámmal történő edzés javasolt.
  • Szobakerékpár: Napjainkban már két típussal is találkozhatunk, a normál üléses és az ergonomikus, háttámlás változattal. Az utóbbi derékfájás, hátfájás, túlsúly, gerincferdülés, alsó végtagi ízületi problémák esetén jobban ajánlott, rendszeres edzéshez inkább ezt a fajtát válasszuk.
  • Evezőpad: Ha helyes technikával edzünk rajta, testünk minden izomcsoportját át tudjuk mozgatni vele. Tartsuk szem előtt, hogy a húzás végpontján nem szabad derékból homorítani vagy túlzottan hátradőlni. Első használat előtt mindenképpen kérjünk szakértő segítséget az edzőteremben!
  • Szabadtéri lehetőségek:
  • Gyaloglás: Ahhoz, hogy helyesen járjunk (gördülő talptechnika), elengedhetetlen a megfelelő cipő. Válasszunk minőségi, a bokákat megtartó lábbelit.
  • Kocogás: A lassú, egyenletes futás során a sarok érkezik először a talajra, amelynek célja az ízületek ütközésének csillapítása, azaz közvetve porcaink egészségének védelme. Kevesen tudják, de a lassabb kocogástól jobban ég a zsír, mint a gyorsabb tempójú futástól.
  • Sportjátékok: Amennyiben szabadtéri sportjátékot szeretnénk űzni, elsősorban rugalmas talajú pályát válasszunk.
  • Túrázás: Csakúgy, mint a gyaloglás esetében, itt is elengedhetetlen a megfelelő lábbeli. A bokát megtámasztó, stabil, de rugalmas bakancsot válasszunk, figyelembe véve a terepviszonyokat is.
  • Kerékpározás: Ízületeink védelme érdekében kiemelten fontos a megfelelő kormány- és ülésmagasság beállítása.
  • Úszás: Térdízületi, nyaki és deréktáji probléma esetén a mellúszás nem javasolt. Válasszuk helyette a hát- vagy gyorsúszást.
  • Nordic walking: Helyes technikával az ízületeinkre ható nyomóerő csökkenthető, túlsúly esetén kifejezetten ajánlott.
Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 30 százalékát érinti a porckopás. Magyarországon a szív- és érrendszeri problémákat követően a leggyakoribb betegség, ami a munkaképesség csökkenésében a harmadik leggyakoribb okként szerepel. A Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának 2015-ben végzett felméréséből kiderült, hogy a mozgásszervi problémák (köztük a porckopás és az egyéb ízületi problémák) a munkából való kiesés közel ötödéért (18%) felelősek.
 
Címkék: izület fogyás
Olvass tovább

Hozzászólások  ( 0 )
blog comments powered by Disqus