Így előzd meg az Alzheimer kórt – életmód és étrend tippek

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Bár az Alzheimer kór gyógyítása még napjainkban sem megoldott, azt már a legtöbb tudós is elismeri, hogy a megfelelő életvitel jelentősen hozzájárulhat a szellemi hanyatlással járó betegség tüneteinek minél későbbi megjelenéséhez. Lássuk, mit tehetünk azért, hogy elkerüljük az Alzheimert!
2015. 09. 08. |

Kövess minket!

f Ajánlom

Ahogy haladnak az évek, szervezetünk ellenálló képessége és ereje csökken. Éppen ezért egyre fontosabbá válik, hogy a lehető legegészségesebb életmódot folytassuk, hiszen a szervezetünk meghálálja a törődést, és minél jobban gondoskodunk róla, annál jobban szolgál majd minket. Az agy egészsége és a szellemi teljesítőképesség sem tartható fenn egészségtelen életvitel mellett, és valószínű, hogy aki elhanyagolja magát, annál az Alzheimer kór is hamarabb jelenhet meg.

Így előzd meg az Alzheimer kórt - életmód és étrend tippek

Öregedés egészségesen

Egy kis odafigyeléssel elkerülhetünk egy sor olyan betegséget, amelyekről egyébként általában azt gondoljuk, hogy „természetes” velejárói az öregedésnek, de megfelelő táplálkozással és életvitellel legalábbis elérhetjük, hogy ezek a „nyavalyák” minél később jelentkezzenek. Az egyik, tipikusan öregkori problémának tartott betegség az Alzheimer-kór, ami a memória fokozatos elvesztésével, a kommunikációs és gondolkodási képességek romlásával és általános szellemi leépüléssel jár. Bár ez a betegség a statisztikák szerint 95 százalékban a 65 év feletti embereket érint, sokan félve úgy tekintenek rá, mint elkerülhetetlen baj, amely idős korukra előbb utóbb elhatalmasodik majd rajtuk. Pedig az Alzheimer-kór és általában az időskori demencia ellen számos módon küzdhetünk.

Okosgyógszerek és egészséges életmód

A mai, innovatív terápiákkal és okosgyógyszerekkel a már kialakult Alzheimer-kór is jól karban tartható – ha időben diagnosztizálták a betegséget. Ezek az új fejlesztésű gyógyszerek hosszú időn keresztül képesek fenntartani egy elfogadható életminőséget, és segítségükkel elnyújtható az a folyamat, amely során a beteg szellemileg fokozatosan leépül. Jobb megoldás azonban, ha időben életmódot váltunk, és gyógyszerek helyett ezzel igyekszünk megőrizni szellemi frissességünket és értelmi képességeinket.

A legújabb kutatások szerint a fitt életmód – a sok mozgás, a mértéktartó, változatos táplálkozás és a kiegyensúlyozott napirend – általános jó közérzetet nyújt, az egészségi állapotunkra számos vonatkozásban is rendkívül kedvezően hat, és az Alzheimer-kór tüneteinek megjelenését is eredményesen odázhatja el. Ez még akkor is igaz, ha az életmódváltás idősebb korban kezdődik el. Az egészséges testsúly, a vérnyomás és a koleszterinszint karbantartása jótékony hatással van a keringési rendszerre így az agy vérellátására is, ez pedig a szellemi frissesség megőrzésének egyik kulcsa. A másik fontos momentum, hogy ne csak testünket, de az agyunkat is tornáztassuk: a folyamatos tanulással és memóriatréninggel elősegíthetjük, hogy az agysejtek között újabb és újabb kapcsolatok épüljenek ki, ez pedig késlelteti az időskori szellemi hanyatlást.

Táplálkozási tipp: E-vitaminban gazdag étrend

A rendszeres testmozgás és agytorna mellett a demencia ellen a megfelelő étrenddel is sokat tehetünk. A szellemi képességek megőrzésének egyik nélkülözhetetlen anyaga például az E-vitamin, amelynek egyaránt jó hasznát veszi a szív és az agy is. Az antioxidáns hatású E-vitamin a szív koszorúereit óvja a károsodásoktól, így kevésbé alakul ki érelmeszesedés, de emellett a vérrögképződést is gátolja, ezzel véd a trombózis, a szívroham és a szélütés kialakulása ellen is. Az agyunk számára is hasznos az E-vitamin: az idegsejteket védő sejtek sok zsírsavat tartalmaznak, ezért a szabad gyökök károsító hatásának erősen ki vannak téve, ezt a hatást azonban az antioxidáns E-vitamin képes ellensúlyozni, így segíti a sejtek megfelelő állapotának fenntartását, és csökkenti például az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét.

Legtöbb E-vitamint növényi olajokkal vehetünk magunkhoz: a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva-, kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a mogyoró, mandula, édes burgonya és a müzli mind kiváló E-vitamon forrás. Az állati eredetű élelmiszerek közül a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint. Ügyeljünk rá, hogy ezeket az élelmiszereket rendszeresen fogyasszuk, hiszen az E-vitamin csak rövid ideig raktározódik a szervezetben, ezért folyamatosan pótolni kell.

 

Még több cikk az Alzheimer kórról az NLCafén: 

Olvass tovább

Hozzászólások  ( 0 )
blog comments powered by Disqus