Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?

Megosztás
 
Még több megosztás ▾
Miért olyan nehéz leszokni a dohányzásról? Kitörni egy rossz kapcsolatból? Küzdeni a kilókkal? Mi az, ami megakadályoz minket abban, hogy változtatni tudjunk rutinná vált viselkedésünkön?
Írta: Fazakas Virág, forrás: Charles Duhigg: A szokás hatalma2012. 07. 30. Egészség rovat 
 Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?

Nap mint nap meghozott döntéseink többségükben megfontoltnak tűnnek, pedig sok közülük egyáltalán nem az, csupán rögzült automatizmusok eredménye. A Duke Egyetem egyik tanulmánya megállapítja, hogy mindennapi tevékenységeink több mint 40 százaléka nem tényleges döntéseken, hanem szokásokon alapul.

Automatikus üzemmód


Ha megfigyeljük magunkat, kiderül, hogy több tucat viselkedési sémára támaszkodunk. A kutatók szerint a szokások azért jönnek létre, mert az agy folyamatosan keresi a módját, hogy miként takarékoskodhat az energiával. Amint egy automatikus cselekvési folyamat beindul, a szürkeállományunk megpihenhet, hiszen a rutinműveleteket szinte gondolkodás nélkül képesek vagyunk végrehajtani. Éppen ezért agyunk ösztönösen törekszik arra, hogy a lehető legtöbb gyakori feladatunkat szokássá alakítsa: a szokások lehetővé teszik számára, hogy gyakrabban lekapcsoljon (ennek az energiamegtakarítási ösztönnek a működési elvét egyébként szokáshuroknak nevezik). Olyasmi ez, mint egy folyómeder: a beidegződések meghatározott irányba terelik a vizet. Ilyenkor nem kell gondolkodni, nem kell dönteni, csak „sodródni az árral”, és az agyunk sziesztázhat. Igen ám, csakhogy hátránya is van a dolognak: ha egy szokáshurok kialakul, akkor a tudatos döntésnek nem sok esélye van, elvesztjük az irányítást önmagunk felett, kikerül kezünkből az irányítás.
– Sok olyan öntudatlan szokásunk van, ami lassan, de biztosan rombolja az egészségünket – mondja Geszvein Erika pszichológus. – Ha kicsit jobban odafigyelünk magunkra, észrevehetjük, hogy például ha ügyfelekkel beszélünk, görcsösen megfeszülnek az izmaink, vagy hogy túlságosan felületesen lélegzünk, ami miatt a nap végére már alig várjuk, hogy kiszabaduljunk a szabad levegőre. Munka után viszont sokan otthon órákig leragadnak a számítógép előtt, amitől megfájdul a szemük vagy nem tudnak elaludni.

Hétfőtől


 Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?A szokáshurok tulajdonképpen egy képlet, melyet az agyunk automatikusan követ. Ha a szokásaink egyszer befészkelték magukat az agyunkba, akkor onnantól döntően befolyásolják a cselekedeteinket, gyakran anélkül, hogy ennek egyáltalán tudatában lennénk. Természetesen nemcsak a jó, de a rossz (vagy legalábbis a rossznak tartott) szokásaink is rögzülnek, ami lehet, hogy agyunknak jó, nekünk viszont sokszor egyáltalán nem. Ez a jelenség magyarázza például, hogy sokan nehezen vesszük rá magunkat a rendszeres testmozgásra vagy arra, hogy változtassunk az étrendünkön („de most már tényleg”). Ha egyszer rutinná alakult, hogy futás helyett a kanapén üldögélünk vagy nassolni kezdünk, ha meglátunk a reklámban egy doboz csokoládét, nehéz a menekvés. Ráadásul (hiszen szervezetünk alapvetően nagyon okos, tanulékony rendszer) viszonylag rövid idő alatt megtörténik a rögzülés. Ugyanezen törvényszerűség alapján azonban arra is lehetőségünk van, hogy új viselkedési mintákat alakítsunk ki – ehhez viszont már nagyon is kell a tudatosság. Ha ésszel alkalmazzuk a szokáshurok működési elvét, akkor ugyanolyan automatikussá válhat a kocogás, vagy rutinná az, hogy ügyet sem vetünk a csokibonbonokra.

Zárd rövidre a kört!


Ha szeretnél egy szokást megtörni, akkor az egyik leghatékonyabb módszer erre, ha rövidre zársz egy szokáshurkot. A szokáshurok három részből áll: egy indítógombból, ami bekapcsolja a mechanizmust, egy rutinból (ez maga a berögzült cselekvéssor) és egy jutalomból.
Ahhoz, hogy változtatni tudj a szokásaidon, azonosítani kell külön-külön a szokáshurok összetevőit. Mi az szokásszerű rögzült cselekvés, amit automatikusan hajtasz végre, szinte tudatlanul? Mi indítja be a folyamatot és mi a jutalom, ami miatt kialakult az adott szokáshurok? Ha tudatosan rálátsz a folyamatra, akkor meg is tudod változtatni.

 Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?1. lépés
Fedezd fel berögzült viselkedésmintáidat!
Mi az a rutinszerű cselekedet, válaszreakció vagy viselkedés, amin változtatni szeretnél? Lehet ez a nassolás, a cigaretta, a dolgok halogatása, tévénézés, állandó netezés, körömrágás, késés, kontrollálatlan indulatok... bármi, ami zavar, amivel kapcsolatban úgy érzed, hogy elvesztetted a hatalmadat.

2. lépés
Ismerd fel az indítógombot!
Mi indítja be nálad az adott viselkedést vagy cselekvést? Ez a kulcsa a szokáshurok megszakításának. Amikor érzed a késztetést, figyeld meg, hogy éppen abban a pillanatban mit érzel. Unatkozol? Egy kis kikapcsolódásra vágysz? Megnyugvásra? Vagy épp energiatöbbletre, felfrissülésre van szükséged? Esetleg örömforrásra? Lehet, hogy azért kezdesz nassolni vagy rágyújtani egy cigire, mert kell egy kis szünet, mielőtt belevágsz a következő feladatba.



3. lépés
Mi van a háttérben?

A szokásod ki akar elégíteni egy vágyat, aminek nem vagy tudatában. A harmadik lépés, hogy kiderítsd, mi lehet ez. Kísérletezz kicsit a mozgatórugókkal, hogy megfejtsd a választ. Például amikor érzed a késztetést a nassolásra, akkor sütievés helyett más dolgokat próbálj ki. Mondjuk, egyél egy almát, vagy menj ki kicsit csevegni a kollégáiddal, tegyél egy sétát a friss levegőn..., majd figyeld meg, mi történik. Ha az új tevékenység elvégzését követően 15 perccel már nem is vágysz a sütire, akkor megtaláltad a mozgatórugót. A süti csak egy rossz beidegződés volt, egy rossz szokás jele, olyasmié, ami egykor rögzült, de most már cserélheted.
 Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?– Nemcsak a rossz szokások leépítése, hanem a jó szokások kialakítása is nehéz lehet – mondja Geszvein Erika, pszichológus. Ha például az a problémánk, hogy sehogy sem tudunk rászokni a rendszeres sportra vagy az egészséges táplálkozásra, ugyancsak a szokáshurok lehet segítségünkre. Könnyebb elkezdeni sportolni, ha egy egyértelmű jelhez kötjük a cselekvést, például elhatározzuk, hogy amint hazaérünk a munkából, csak átöltözünk, és máris elindulunk egy húszperces futásra. Ha már reggel a futócipőt a bejárati ajtóval szemben helyezzük el, amikor hazaérünk, azonnal meglátjuk, így az egy egyértelmű jellé fog válni. Érdemes világos jutalmat is kitűzni arra az esetre, ha sikerül megvalósítanunk a kívánt cselekvést, például felajánlhatunk magunknak fél óra tévénézést végre bűntudat nélkül, hiszen aznapra már kisportoltuk magunkat. Ha elég erős a jel és a jutalom, idővel szokássá válik a cselekvés, és magától értetődő lesz, hogy eljárunk futni. Azonban hogy ne unjuk meg a jutalmat, érdemes többfélét váltogatni, haladó szokáskialakítók számára pedig nem kisebb a cél, mint hogy idővel már a cselekvés öröméért cselekedjenek, ne csak a jutalomért.

A változás néha időbe telik, néha hosszas kísérletezést igényel, és kudarcok sora kíséri. De ha egyszer megértetted a saját mozgatórugóidat, akkor máris hatalmat nyertél fölöttük.
Kapcsolódó hozzászólások
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

Gyurmi 2012-08-02 11:42

Nekem akkor is óriási élmény volt Duhigg könyve, függetlenül attól, hogy hol vagyok az átlagtól! És Virág cikke is szerintem tök jó. Szokásaik meg mindannyiunknak vannak, csak legfeljebb nem akarunk velük foglalkozni...

Bagoly 2012-07-30 17:42

Probald ki mindkettot es megtudod.

Torolt_felhasznalo_599243 2012-07-30 16:18

 

 

Mert az átlag alattiaknak és felettieknek nincsenek szokásaik? 

 

 

Jajulálá 2012-07-30 15:47

gratulálok! ez klassz volt és érdekes. Segít megérteni az átlagembereket!

Philipp Thomsen 2012-07-30 14:56

na végre... egy normális cikk az nlc-n

Nők Lapja Cafe 2012-07-30 14:56

Miért olyan nehéz leszokni a dohányzásról? Kitörni egy rossz kapcsolatból? Küzdeni a kilókkal? Mi az, ami megakadályoz minket abban, hogy változtatni tudjunk rutinná vált viselkedésünkön?

Nők Lapja Café: Miért nehezebb rászokni a futásra, mint az édességre?

Értelem és lélek házassága

Értelem és lélek házassága

Légy részese ennek a különleges eseménynek és a világ új áramlatának!

Pigmentfoltok?

Pigmentfoltok?

Próbálja ki az Eucerin Even Brighter termékeket az egyenletes tónusú, ragyogó bőrért!

Kapcsolódó tartalmaink

Nyereményjáték C&A - Nők Lapja játék

C&A - Nők Lapja játék

Szavazz a C&A és Nők Lapja rendezvényén készült fotókra!

Játszom

Címlapon

Legjobbak

Gyerekkori kedvenceink: így készíts otthon nápolyit

Nápolyi házilag

Folytatjuk sorozatunkat, amelyben gyerekkori...
Facebook lájkok száma Hozzászólások száma2
10 millió dolláros melltartó

10 millió dolláros melltartó

A Victoria’s Secret hozta ki a világ legdrágább...
Facebook lájkok száma
Ezért nem működik a fogyókúrád!

Hagyd a fogyókúrát másra!

Diéta helyett egyél akkor, amikor éhes vagy, annyit és...
Facebook lájkok száma
A magenta szín jelentése

A magenta szín jelentése

Ez a mély, bíborvörös szín a vörös és az ibolya...
Facebook lájkok száma
Válunk! Melyik barát marad?

Válunk! Melyik barát marad?

A válás sok mindent megváltoztat. Nem csak saját...
Facebook lájkok száma
Ha megszegted a diétád, ezt csináld!

Ha megszegted a diétád, ezt csináld!

Húsvétkor borult a diétád? Nincs még késő… nem csak te...
Facebook lájkok száma

Melyik lesz idén a legjobb munkahely nőknek?

Bárki esélyes lehet
Facebook lájkok száma
A legnagyobb sztárok legkínosabb fotói

A legnagyobb sztárok legkínosabb fotói

Ők sem voltak mindig Hollywood legnagyobb csillaga,...
Facebook lájkok száma
Peller Mariann: Kornél jár

Peller: Kornél jár

Kornél alig töltötte be a féléves kort, amikor egyik...
Facebook lájkok száma Hozzászólások száma3
VV Béci új dalában azt kritizálja, ami a hírnevet meghozta számára – videó

VV Béci új dalában azt kritizálja, ami a hírnevet meghozta számára – videó

Kell egy kis botrány címmel jelent meg a Young-G néven...
Facebook lájkok száma Hozzászólások száma4

Legtöbbet megosztott cikkek

Utoljára csókoltak – a legemberibb pillanatok a múlt századból

Utoljára csókoltak - a legemberibb pillanatok a múlt századból

Szerelmüktől búcsúzó katonák, a nagy beállítás közben...
Facebook lájkok száma1716
Budapesti rúdtánckörkép

Budapesti rúdtánckörkép

Kik járnak rúdtáncolni?
Facebook lájkok száma214 Hozzászólások száma2
Egyenjogúság otthon (is) – házimunka egyenlő arányban a férfiakkal?

Házimunka egyenlő arányban

„Amíg otthon nem tekinted magad egyenlőnek, a...
Facebook lájkok száma159 Hozzászólások száma55
Szívszaggató videó: élete legnehezebb döntése várt a kismamára

Szívszaggató videó: egy kismama legnehezebb döntése

Könnyfakasztó történet egy erős nőről.
Facebook lájkok száma126
Fergeteges tánccal vezették le a vagány nagyik a futóversenyt – videó

Tánccal vezették le a nagyik a futóversenyt – videó

Élni tudni kell... és ők tudnak.
Facebook lájkok száma115 Hozzászólások száma3
Kampánydal lett Radics Gigi slágeréből – videó

Kampánydal lett Radics Gigi slágeréből – videó

Radics Gigi Vadonatúj érzés című sikere a Meglepetés...
Facebook lájkok száma106
A Vácrátóti Botanikus Kert

A Vácrátóti Botanikus Kert

Virágba borult hazánk legnagyobb és legtöbb...
Facebook lájkok száma97
Tündéri videó: maguknak dobálják a labdát a kutyák

Tündéri videó: maguknak dobálják a labdát a kutyák

Magad, kutya, ha a gazdád nem ér rá.
Facebook lájkok száma74

© 2014 NLC - Nők lapja café. sanoma média budapest zrt. Minden jog fenntartva | impresszum | médiaajánlat | közönségszolgálat | felhasználási feltételek | adatvédelem