Élj tovább 5 évvel!

Hazánkban a várható életkor 10 évvel marad el a nyugati átlagtól. A WHO legfrissebb felmérése szerint Magyarország Európa egyik legegészségtelenebb országa. Sokkoló kijelentések, amelyek ellen minél előbb tennünk kell.

Ezzel a céllal született meg az Élj Tovább 5 Évvel! program, egy olyan társadalmi szerepvállalás, mely a megelőzésre szeretné irányítani a figyelmet. A megoldásokról dr. Babai László, a program ötletgazdája beszélt.

Hogyan élhetünk tovább 5 évvel?Drámai adatok

  • A magas vérnyomással élő emberek életkilátása 50 éves korban 5 évvel rövidebb, mint a normális vérnyomással bíró társaiké. (forrás:Hypertension. 2005;46:280-286)
  • 50 éves cukorbeteg férfiak 7,5 évvel, nők 8,2 évvel élnek rövidebb ideig, mint nem cukorbeteg társaik. (forrás: Arch Intern Med. 2007 Jun 11;167(11):1145-51.)
  • 18-39 év közötti férfiaknál az emelkedett koleszterinszint 3,8-8,7 évvel rövidíti meg az életet. (forrás: JAMA. 2000 Jul 19;284(3):311-8.)
  • Közepes elhízás (BMI 30-35 között) 3 évvel, erős elhízás (BMI 40-50 között) 10 évvel rövidíti meg az életet. (forrás: Lancet. 2009 Mar 28;373(9669):1083-96.)
  • A magas vérnyomás, a dohányzás és a magas koleszterinszint együttes megléte 10 évvel csökkenti az 50 éves férfiak életkilátást. (forrás: BMJ. 2009;339:b5099. )

Hazánkban a halálozások 50 százalékáért szív- és érrendszeri okok tehetőek felelőssé, úgy, mint a magas vérnyomás, az érelmeszesedés és a szívinfarktus. Az elhízás is óriási tehertétel, óránként hét ember hal meg Magyarországon az ennek következtében kialakult betegségekben. A mozgás hiánya döntő faktor az élet minőségének és az egészségnek a romlásában is. Szerepe van a mozgásszervi megbetegedések, a magas vérnyomás, egyéb szervi betegségek, sőt a depresszió kialakulásában is.

Mit tehetünk?

- Változtassunk a szemléletünkön!
Be kell látnunk, hogy a mozgás nem úri passzió, hanem az egészségmegőrzés egyik legfontosabb alapja. Ha elfogadjuk, hogy a magunkra fordított idő nem pazarlás, hanem befektetés, könnyebb lesz beépítenünk a sportot a mindennapjainkba.

- Szánjunk heti 150 percet az egészségünkre!
Az egészség hosszú távú megőrzésének alapja a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás.
Megdöbbentő, hogy míg a nyugat-európai országokban a lakosság 40%-a mozog heti rendszerességgel, Magyarországon ez az arány mindössze 23%, sőt a lakosság több mint fele soha nem sportol. A mozgáshiány jelenleg Magyarországon évente kb. 400 milliárd Ft veszteséget eredményez. Holott a rendszeres mozgás csökkenti a vércukor- és koleszterinszintet, a vérnyomást, a testtömeg-indexet, és a stressz. Ugyanakkor segít megelőzni a vastagbél-, prosztata-, tüdő- és emlőrákot, valamint a csontritkulást, pihentetőbb alvást biztosít. Hetente már 150 perc kardiomozgás, három alkalomra osztva már elegendő ahhoz, hogy jobb legyen a közérzetünk, fittebbnek és bizonyítottan javuljon az egészségünk, és legalább 5 évvel hosszabb, minőségi életet élhessünk.

- Vegyünk részt szűréseken!
Az Élj Tovább 5 Évvel! program által kidolgozott fittségi felmérés gyors képet ad a legfontosabb belgyógyászati értékekről, a kockázatokról, és a testi állapotról A mérés részei a  vércukor-, vérnyomás-, koleszterinszint mérés, a BMI, a testzsír-százalék, az izomtömeg és a fittségi index megállapítása. A program célja, hogy ezzel a gyors és egyszerű felméréssel a résztvevőknél egyénileg hívhassa fel a figyelmet a megelőzés és az egészségmegőrzés jelentőségére.

Forrás: www.oxygenmedical.hu

Hozzászólások

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás