Dúla

A hit, amely világra segíti a kisbabákat

  • Nők Lapja Cafe
  • Békés Emõke
  • 2009. 11. 10.
A természetes szülés megvalósulásának egyik legfontosabb alapja az, hogy a nő hinni tudjon a saját erejében és a teste működésében. De van még valami, ami legalább ilyen fontos. Hogy ez mekkora segítő erőt jelent a szülésnél, arról néhány héttel ezelőtt újra megbizonyosodhattam.

A hit, amely világra segíti a kisbabákatSzép őszi délután volt, már alkonyult. A szülőszoba ablakán lévő  függönyök is be voltak húzva, így az anyának szinte csak a körvonalai látszottak. Meztelen teste szabadon lebegett a vajúdás hullámain. Eleinte lábaival lágyan rugózva sétálgatott a szobában, aztán négykézlábra ereszkedve ringatózott. Amikor később újra felállt, táncba hívott engem is. A vállaimra támaszkodott és csípőjét mozgatva köröket rajzolt a levegőbe gyönyörű, gömbölyű pocakjával. Ösztönös mozdulatai olyan varázslatot teremtettek, amelyek elcsendesítettek mindannyiunkat, csak a vajúdás hangjai rajzoltak színes vonalakat a szobát lassan beburkoló sötétségbe.

Nem voltunk egyedül. Az apán, és a szülésznő kívül egy szülésznő-gyakornok is jelen volt a helyiségben. Senki nem tett semmit, csak figyeltük őt.

 

Valahol a háttérben ott állt még az anya orvosa is. Türelmesen, nyugodtan. Nem vizsgálgatta, nem irányította, nem kérdezgette az anyát, még én is csak alig érzékeltem, hogy egyáltalán jelen van.

Kivételes ember. Nem először voltunk együtt szülésnél, de keveset beszéltünk még. Vele valahogy nem a szavak szintjén kommunikálok, nincs is rá szükség. Kölcsönösen tiszteljük egymást és mindketten tudjuk kimondatlanul is, hogy miért.

Kérdéseiddel, problémáiddal fordulj Emőkéhez! Várja leveleidet a dula@nlcafe.hu címen. A hozzá érkező levelek közül hetente egyet itt, a Nők Lapja Cafe oldalain válaszol meg.

 

Az, amivel ő a legnagyobb segítséget nyújtja a szülő nőknek, se nem gyógyszer, se nem olló. Mindamellett, hogy szakmai tudásának teljes birtokában figyeli és követi a vajúdás folyamatát, a jelenlétével alapvetően nem ezt érezteti. Ez az ember hinni tud abban, hogy a nők képesek és tudnak szülni és ez az ő legfontosabb - bár nem a kezében tartott - orvosi eszköze.


Lenyűgöző volt látni, hogy mekkora megerősítést jelentett a hite most is.

A hit, amely világra segíti a kisbabákat

Amikor az anya hangjai azt jelezték, hogy már a vajúdása végén jár, az orvos néha-néha megszólalt, de mindig csak ennyit mondott halkan:

Emőke korábbi leveleit összegyűjtöttük neked! Itt mindent megtalálsz, ami az anyasággal, a babára várással, a gondozással kapcsolatos!

www.nlcafe.hu/dula
 

„Meg tudja csinálni, csak hagyja, engedje! Rengeteg erő van magában."

Az anya szemben állt velem és a vállaimra támaszkodva ringatózott. A saját testemen is éreztem, ahogy elönti őt ez az erő. Felemelte a fejét, a szemembe nézett és határozottan kijelentette :

„Meg tudom csinálni."

„Csak hagyd, engedd!."- ismételtem én is, és ő alig néhány perc múlva a saját ritmusában és erejéből, mindenféle beavatkozás nélkül a világra engedte kislányát.


 

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó hozzászólások
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

atad 2009-11-27 12:26

Egyszer azt írtam, hogy jó lenne nem csak euforikus élményekről olvasni és persze pusztán csak a kicsinyesség szólt belőlem, mert én nem voltam képes. Hogy lehet az, hogy másnak igen, hiszen én én is mindent megtettem és ez csak blabla.

Ismerek olyat, akinek a szülés az szülés, mindamellett, hogy nem kórházban születtek a gyermekei, de képes volt rá. Nem menne továbbra sem kórházba. Ismerek olyat is, aki farfekvéssel képes volt megszülni saját gyermekét. 

Ismerek olyat, aki kórházban eufórikusan illetve több olyat, aki inkább utólag azt mondta, hogy jobb volt minél hamarább túl lenni rajta.

Ismerek olyat, ahol miután nem rendben zajlottak a dolgok, ott volt az orvos és a megfelelő eszközök.

Viszont jó tudni, azt is, hogy van olyan hely ahol a nő szülés közben végre önmaga lehet, és amit megadott neki, nekünk a természet azt meg is teheti, élhet vele. Képes a gyermekét világra hozni, és aki ott van ekkor, az nem elvesz tőle, hanem ad neki. Nem megmenti, ha rendben zajlanak a dolgok, nem diktál, hanem enged.

Tiszteletet kap, hitetet, türelmet, elfogadást úgy ahogy a szülő NŐ érzi.  

Hol vagyunk mi ettől? Van mit még fejlődni. Van aki még magát se képes elfogadni, magát se tiszteli, mások euforikus élményei felett pálcát tör, mint én is tettem anno.

Emőke köszi a cikket. :)

Jó megmutatni egy értelmes férjnek, aki nyitott a felesége érzelmeire és megérti, hogy az intimitás, tisztelet, elfogadás nem feltétlenül a külcsinyben, a legdrágább és legtrendibb dolgokon és azok megvalósításán múlik. 

 

emma33 2009-11-27 00:21

Ezekben egyetértek Veled.

Az emberrel mindig tisztelettel kell beszélni, ez alól a szülés sem kivétel. 

 

De ebben a cikkben nem erről van szó, eleve azzal a kijelentéssel kezdődik, hogy

 

"A természetes szülés megvalósulásának egyik legfontosabb alapja az, hogy a nő hinni tudjon a saját erejében és a teste működésében."

 

Szerintem ez eleve nem igaz.  Akkor akinek császárral kell szülni, mert mondjuk farfekvéses a  babája, az nem hisz a saját erejében és a teste működésében?

A komplikációmentes szülésnek az a legfontosabb alapja, hogy nincs komplikáció. 

 

Meg azt írja, hogy a szülés alatt végig(!) ott állt a háttérben(!) egy orvos, aki

 

"Ez az ember hinni tud abban, hogy a nők képesek és tudnak szülni és ez az ő legfontosabb - bár nem a kezében tartott - orvosi eszköze".


Nem tetszik ez a áhítatos, kislányosan pislogó rajongó stílus - miért, a többi orvos nem hisz abban, hogy a nők képesek és tudnak szülni? Mi ebben a különleges?

(Ráadásul mit áll ott órákig egy orvos a háttérben? Ha nem csinál semmit?, majd biztatja a nőt a dúla, meg mondja neki, hogy meg tudja csinálni.)  

Torolt_felhasznalo_667286 2009-11-26 07:13

Kedves emma33!

 

Megint előre bocsátom, magam véleményét írom, és nemaz "altermamikét", avagy a dúlákét kompletten...

 

Én sem tartom szerencsésnek a tömjénezést, a rózsaszín felhőzést és a vattacukrozást.

 

Ehhez sokszor maguk a kismamák is ragaszkodnak. Többször voltam tanúja, amikor  saját kis kuckómban,az Életkör nevű Stúdióban a szülésfelkészítésen a várandós hölgyek nem  voltak hajlandóak meghallgatni a komplikációk lehetőségéről, illetve az esetleges beavatkozásokról szóló részt. Szószerint befogták a fülüket.

 

A korrekt tájékoztatáshoz hozzá tartozik a minden eshetőségre való felkészítés. Nagyon sok minden,  sokszor előre ki nem  számítható dolgok határozhatják meg a szülés lefolyását, illetve a szülésorvos beavatkozásának a mértékét. 

 

Nekem a vesszőparipám a bánásmód.  Az emberiesség.Szeretem, ha  az ember megtarthatja méltóságát minden körülmények között, nem beszélnek vele tárgyként, avagy tiszteletlenül.Valaki egyszer azt írta,  talán itt, talán máshol, hogy erre is fel kell készülni, hiszen az ember nem kávézni megy a szülészetre.  Tudomásul kell venni mindent, hiszen pár naprabemegyünk, azt utána felejthetjük.

 

Nos, valóban nem kávézni járunk a szülészetre. Én azonban mindig, mindenhol szeretem érezni a tiszteletet, az emberséget, a törődést, a minőségi időt, amit a másik  ad önmagából. Hiszen pénzt kap érte, nem is keveset. Úgy érzem, sokan igazán többet is kihizhatnának maguból, hiszen az emberek szolgálatára adták az életüket. (Most hajtok fejet mindenki előtt, akire nem vonatkozik mindaz,amit ide írtam!!!)

 

Persze innen most messzire is elkanyarodhatnánk, hiszen lehet adott pillanatban akár egy pedagógus, akár egy közértes, akár bármelyikünk agresszív, bunkó,  avagy nem törődöm. Lehet, hogy csak ritkán, lehet, hogy csak aznap, mert rossz passzban van. Sőt, ne menjek messzire, hát én sem vagyok szentből, nekem sem  sikerül minden nap Budha mosollyal lebegnem a föld fölött.

 

Valahogyan nekem a gyerekszülés az élet egyik legfontosabb pillanata. Amire szeretnék szépen visszaemlékezni.  A műtéti, gátmetszési, bármilyen beavatkozásos dolog élmény, fájdalma véleményem szerint valóban eltehető egy fiókba. (Persze mértékétől függően....)  Ha valaki megbántott, lelkembe tiport , abban az érzékeny állapotban keménykedett velem, az már nehezebben gyógyuló történet. Én a háborítatlanság alatt főleg ezt a tartom fontosnak. Még egyszer hangsúlyozom, ez az én véleményem, és nem várom el semmilyen szinten, hogy más is így gondolja.

 

Szeretettel: Meső

http://meso.freeblog.hu

www.eletkor.hu

www.szuletes hete.hu

emma33 2009-11-25 14:21

"Egyetlen egy dolgot nem értek. Az elfogadás a másik oldalról miért nem kölcsönös? Miért baj, hogy van, aki másképp szeretné, akinek másképpen jó?"

 

Az nem baj, hogy valaki másképp szeretné.

 

Az ilyen cikkekkel az a bajom, hogy

 

1. azt sugallja, ha egy nőt hagynak úgy szülni, ahogy akar, meg hisz magában, akkor tutira gyönyörű, csodálatos, komplikációmentes szülése lesz. Vagyis ha valakinél komplikációk lesznek, akkor azért valaki "hibás", mert túl lett orvosozva meg beavatkozva a dolog. A terhes nők ezt elhiszik (mert csábító), emiatt irreálisan optimista  elvárásokkal indulnak neki.

A valóság az, hogy a szülés nehéz és potenciálisan veszélyes biznisz. Nem rettegni kell és jó a pozitív hozzáállás, de túlzott elvárásokat ne alakítsunk ki a nőkben, nehogy attól omoljon össze lelkileg, mert "nem sikerült",  ami pedig "a világ legtermészetesebb dolga kellene, hogy legyen" (gátmetszés, burokrepesztés, fogó, császár stb. nélkül).

 

2. megint misztifikál meg csodázik azon, amit mindenki tud: ha egy szülés komplikációmentesen zajlik, nem kell bevatkozni, a nőnek nem kell lefeküdni, olyan pózban szülhet, ahogy jólesik és bízzon magában. Ennyi  -  ezt nem az alterek meg a dúlamozgalom találta ki,  tudja az orvostudomány is (papíron). Csak az újságíróknak jön jól az írás,  hogy el lehessen megint sütni egy hülye cikket a semmiről.  

 

 

Raistlin* 2009-11-25 13:41

Szia!

Én is minden segítség nélkül, nagyon gyorsan, megélve csodát szültem, és ráadásul nem tejeltem senkinek több tíz(száz)ezer forintot, hanem az ügyeletes orvosnál és szülésznőnél szültem, akik munka időben segítettek, ahol kellett, ugyanis ezért kapják a fizetésüket.

Az erőt pedig a fiam és lányom adta.

Minden nőben meg van az erő, hogy világra hozza a gyermekét segítség nélkül, csak a terhesség alatt átmossák az agyunkat, hogy saját orvos, szülésznő, dúla, lélekrezegtető, spirituálisráolvasó, stb nélkül úgysem sem megy.

Az első szülésemnél nagyon féltem, mert én is összeolvastam minden marhaságot, hogy mennyire kellenek ezek a segítők, de nem volt rá pénzem, és én szültem a legkönnyebben az osztályon, másodjára belefért volna minden, de én tudtam, hogy ez a kettőnk kalandja a lányommal, és ő is nagyon ügyesen született meg.

Persze, akinek kell, fizessen meg orvost, bábát, dúlát, stb., de ez nem garancia a probléma mentes szülésre. Ha elakad a baba, akkor orvosi beavatkozás kell, és hálát adhatunk, hogy mi ezt túléljük, míg őseink ebbe belehaltak.

A gyors, könnyű szülésés adottság, nem érdem, ha beavatkozás kell, az sem szégyen, hanem tök jó, hogy mi mind (99%) felállunk a szülőágyról.

t.petra 2009-11-24 10:23

Sziasztok!

 

A cikket olvasva érzem azt a mérhetetlen nyugalmat,amit Emőke sugároz:)

Sokan irigyek, erre kellett rájönnöm, amikor a sok ellenséges véleményt olvastam! Talán őket senki nem erősítette meg a hitükben, és ezért áldozatául estek a kórházak monoton, sürgető futószalagszerű ellátásának! Lehet, hogy most már másképp tennének ők is, de egyszerűbb itt azt ócsárolni, ami nekik nem sikerült!

 

Az első szülésemnél sok minden másképp alakult, ahogy szerettem volna, akkor egy valami maradt nekem, amibe kapaszkodhattam, a dúlám szavai, ő egyetlen pillantra sem hagyta, hogy a hitemet elveszítsem, megerősített abban: minden ok, menni fog! Tudtam nem kell a sok mesterséges szer, beavatkozás! És higyjétek el fejben dől el nagyon sok minden! Rácáfolva a kórházi pesszimizmusra, hamarabb, oxitocin infúzió és gátmetszés nélkül született meg a kislányom;)

 

Nekem sikerült úgy szülnöm másodjára, amilyenről álmodtam! És ehhez "csak" annyi kellett, hogy a megfelelő embereket kellett megtalálnom! A férjem, a dúlám és a szülésznőm segítségével megvolt az a hit, hogy tudjam, a lehető legtermészetesebben tudom a kisfiamat a világra segíteni

 

Szóval nagyon is találó a cikk címe

Torolt_felhasznalo_667286 2009-11-22 22:44

Kedves Edith7!

 

A magam szülését ítéltem meg, kizárólagosan a magamét.  Nem a hanyattfekvéssel volt bajom, még csak nem is a kengyellel, sőt még a gátmetszés, - amit négyből háromszor sikerült begyűjtenem, s a mai napig fáj, amikor menstruálok, vagy amikor időjárásváltozás közelít, pedig a legkisebb lányom is már tíz esztendős - nos még az sem szerepel a visszatérő rémálmaim között. (Bocsánat az érzékenyebb hölgyektől a naturalisztikus kifejtésért.)

 

Négyből három szülésemnél történt egy-egy olyan orvosi baklövés, ami miatt a szüléseimet utólagosan traumatikusnak, pszichésen sokkolónak érzékelek a mai napig. (Na, ne túlozzak már ennyire!, sokszor sokféle terápiára jártam azóta,  bár ezek csak a lelkemen tudtak segíteni... :)) Négyszer váltottam orvost, (először az első szülésután,utoljára a negyedik szülés után, hiszen nőgyógyászra továbbra is szükségem van...) mindegyik ehhez hasonló kérdéssel kezdte meg az első vizsgálatot: "ki volt az az állat, aki...?" 

 

Amikor elvégeztem a dúlaképzést, egyetlen olyan tényező volt, amitől féltem: nem tudtam elképzelni, hogyan fogom remegő lábak és gyomorideg rángás nélkül átlépni a kórház küszöbét, ha valaki engem választ segítőjének. Azt sem tudtam elképzelni, hogyan fogom érezni magamat, ha esetleg valami oyasmit látok, ami velem már megtörtént.

 A dúla  nem szólhat bele semmibe. Nem azért van ott. Az anyának és az apának van joga beszélni, kérdezni, vétózni, aláírni, elfogadni, megtagadni.

 

S hogy a dúla mennyire luxus szolgáltatás? Igaz, én még kicsi vagyok, egy éve végeztem, s volt egy fogadalmam is, amikor átvettem az oklevelet: az első évben én tartozom köszönettel azért, ha valaki kikéri a véleményemet,  tanácsomat, s még ha azzal is  megtisztel, hogy magánál a szülésnél is jelen lehetek, azért lehet, hogy még én fogok fizetni :) Az egy esztendő most telt le, s azon gondolkodom, hogyan tovább ebben a kérdésben. 

 

Tapasztalt dúlatársaim, kik  több éve csinálják, gyakran pénz helyett bartereznek. Látjuk,  nincs pénze a családoknak, legalábbis a többségnek nincs, s azt a keveset, ami van, az orvosra spórolják-kuporgatják össze, vagy maximum a szülésznőre. Akkor is,  ha a dúla az, aki végig segít, vállalva elejétől a végéig, műszakváltás nélkül, szünet nélkül (Ezt persze nem panaszként mondom, hiszen szerelemből tesszük, különben nem  is tennénk!:))

 

Mindenképpen ráfordított minőségi időt adunk az életünkből. Akkor is, amikor tanácsadásra jönnek hozzánk, akkor is amikor a gyermekágy idején látogatunk, és akkor is amikor magát a szülést kísérjük. Mint említettem, a dúlaság nem abból áll, hogy beesek valakinek az első fájására a szülőszobába...

 

Ha engem kérdezel, s hangsúlyozom, kizárólag a magam nevében beszélek, továbbra sem fogok senkit elutasítani, ha valaki felkér és azt mondja: nincs miből... Azt gondolom, az ember, ha segít, azt visszakapja. Nem biztos, hogy ugyanonnan, de valahonnan biztosan. Magam így tapasztaltam eddigi életem során. Mostanság pedig nagyon nehéz időket élünk. Muszáj meghallani, sőt észrevenni azt az embert, akinek segítségre van szüksége.

 

Persze a sárga csekkeket nekem is be kell fizetnem, s a tejet sem adják továbbra sem ingyen a közértben, mint ahogyan másnak sem. Ezért a barter és az Istenfizesse meg jelmondat nem  jelenthet mindenre megnyugtató megoldást. Amíg szülést kísérek,addig természetesen távol vagyok a pénzkereső tevékenységemtől.

 

Esetleg azt mondanám a közel, s távoljövőben, "lehetőségeidhez mérten adj, annyit,amennyit jó szívvel, pénztárcafájdalom és szívgörcs nélkül ide tudnál adni..."

 

Naív vagyok? Ezt már sokan mondták. Akkor sem tudok másképpen gondolkodni. Az nem én volnék. Minden esetre sikerült alaposan messzire kanyarodni az eredeti témától.

Edith7 2009-11-22 19:49

Kedves Meső! Abban igazad van, hogy nem kell semmilyen módszert megítélni, csak azért, mert nekünk nem tetszik, vagy nem látjuk értelmét. Viszont ebbe a hibába -mármint az ítéletbe- te is beleestél, amikor mészárszékes hanyattfekvős szülésnek nevezed a hagyományos módszert, ugye? Mitől mészárszékes? Vér/víz  van az alternatívnál is, azt kell mondjam (néhányat végignéztem a neten), hogy jobban mészárszék jellegű az álló, "táncolós" jellegű,   kétszer szültem, s őszintén szólva ez a leírás erősen humoros volt számomra, a "hangokkal" együtt meg főleg.  Mészárszéknek nevezhetnéd a szinte "kötelező" vágás miatt is, ebben is van persze igazad, mert túl sokszor és feleslegesen vágnak, de sok orvos van ma már, aki hálistennek nem teszi. Két szülés után azt kell mondjam, semmi kifogásom nem volt a lábkikötős szülés ellen: ha jól meggondolom, nem feküdtem hanyatt, hiszen a felemelkedve a lábtartóba kapaszkodtam és állítom így nagyobb erőbb tudtam kifejteni. Bizonyíték a rendkívül rövid idő, amit ott töltöttem...))) Az is igaz, hogy nem tudatlanul mentem oda és maga az orvos mondta, hogy nem is nála szültem, hanem a dr.Hirschlernél----terhesség alatt "bevágtam" a könyvét és ami fontos, el is hittem. Amit szívesen elkerültem volna, az a vágás volt, de ott és akkor nem volt az orvosnak lehetősége várni és próbálkozni, ui több mint egy tucatnyi szülő nő várakozott, hogy felkerülhessen a szülőágyra. Azt hiszem ez ma nagyon ritkán fordul elő.

És igen: az IKEÁs szoba, a labda, meg esetleg a füstölő, az enyhe túlzással nekem "bohóckodás", bár soha nem használnám ezt a szót és azért nem, mert igenis el tudom képzelni, hogy ha nem csakis és mélyen a szülésre koncentrál valaki, akkor tovább tart, mert elvonhatja a figyelmét. Egy elhúzódó szülés pedig nem bohóckodás, hanem veszélyes.

Még: elég valószínűtlennek tartom (néhány túl lelkiismeretes orvos kivételével), hogy "félóránként felnyúlnak a nyílásba"...ha meg igen, akkor annak oka van.

Tudod tényleg semmi kifogásom nincs az előbbieken kívül az alternatív szülések, a flancos szülőszobák és pláne a dúlák ellen. Csak egyvalamiről ne feldkezz meg: ezek mind sok pénzbe kerülnek, amit elég kevés kismama engedhet meg magának és nem túl szép dolog úgy kampányolni mellettük (nem rád gondolok), hogy esetleg kétségbeejtik azokat, akiknek nem telik rá. 

Összefoglalva: alternatív, ha valakinek az kell, és dúla, aki segít, rendben, ha kell a kismama lelkének. Otthonszülés akár dúlával, vagy bárkivel, az nem elfogadható számomra.

További cikkek

Veszélyes a babának az anya ágyában aludni

A héten megfulladt egy amerikai ikerpár az édesanyja ágyában. A szülők véleménye megoszlik, ám az általunk megkérdezett orvos szerint jobb az óvatosság.

Hipermarketből próbáltak elrabolni egy kislányt – videó

Biztonsági kamera rögzítette, hogyan próbált meg elrabolni egy férfi egy hétéves kislányt egy amerikai hipermarketben. A gyerek csodával határos módon kiszabadult a férfi karjaiból.

Sírva könyörgött szüleinek a fagyoskodó kisfiú

Alsónadrágban és tornacipőben küldtek ki szülei tornázni egy négyéves kisfiút a térdig érő hóba. „Majd ettől megerősödik a szervezete” – mondták.

„Még négy és fél évem van” – férjhez menni halálos betegen

Nem tudja, mennyi ideje van még hátra, ezért inkább a szerelmének és a pillanatnak él.

Hirdetés Család

Egyszerűen mosni

Egyszerűen mosni

Mindannyian ismerjük az érzést, amikor a mosást megelőző fehér és színes ruhák szétválogatásánál átsuhan az agyunkon a gondolat: Mennyi értékes idő megy kárba, egyszerűbb lenne az egészet egyszerre besuvasztani a mosógépbe. Időnk elvesztegetése csak az egyik fele a történetnek. Ha két turnusban mossuk a ruhákat – külön a fehéreket és külön a színeseket –, melyek gyakran egyszerre is beférnének mosógépünkbe, rengeteg vizet és energiát pazarlunk el. »

Nagyon szeretsz valakit, vagy szerelmes vagy? Vallj szerelmet 150 karakterben és nyerj!

Sorsolás: 2012-02-14

Nyerj stílusos WOW Nexxt tűzőgépet és vigyél színt az irodádba!

Sorsolás: 2012-02-16