nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Vekerdy Tamás: A magyar iskola nem tűri a kreativitást

A kreativitás és a kritikai érzék lesz a legfontosabb a következő évtizedekben a pszichológus szerint, ám a magyar iskola egyelőre nem tolerálja ezeket a képességeket.
NLCafé
f Ajánlom

A felnőttek átviszik a gyerekekre a szorongásaikat, holott például az sem feltétlenül igaz, hogy a jó tanulókból sikeres felnőttek lesznek – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Vekerdy Tamás.

A pszichológus, író szerint a kritikai érzéket a magyar iskola egyelőre szemtelenségnek nevezi, és általában nem tolerálja. A kreatív ember gondolkodása széttartó: jön a feladat, ezer dolog jut az eszébe, sok olyan is, ami látszólag nem tartozik oda.

Ám ilyenkor a diák azt a választ kapja, hogy „ne hadoválj, válaszolj a kérdésre”, holott az innovatív megoldás épp ebből az ezerféle, látszólag oda nem tartozó dologból jönne ki. Mindig vannak ugyan remek tanárok – teszi hozzá Vekerdy Tamás –, akik imádják a szemtelen kamaszokat, de ők jelentik a kisebbséget.

Ráadásul általánosan elfogadott alaptétel a nyugati fejlett társadalmakban, hogy a kreativitás és a kritikai érzék lesz a legfontosabb a következő évtizedekben, a többi információt a gyerekek összeszedik a netről.

Vekerdy Tamás úgy gondolja, hogy a felnőttek szorongnak saját egzisztenciájuk, életük miatt, és ezt átviszik a gyerekekre is: ők is teljesítsenek, és akkor jó lesz nekik. Az iskolarendszert pedig áthatja az a téves gondolat, hogy a jó tanulóból lesz a jól boldoguló ember.

A pszichológus-író azt tanácsolja, hogy ne vegyük el a gyerekkort a gyerekektől. Hiába van egyre kevesebb idejük a felnőtteknek, nem jó, ha sürgetik gyerekük felnőtté válását.

Megosztás Facebookon