Család

Harc az idegekkel: bezárva az esőben a gyerekekkel

Örök kérdés: mit csináljunk a gyerekkel rossz időben? És mit csináljunk akkor, ha nyaralunk, és szakad az eső? Egy nap négy eleven gyerekkel egy balatoni nyaraló falai között.

Gyerekkel mindenféle kihívások érik az embert. Most nem az olyan hétköznapi helyzetekre gondolok, mint hogy karodon az egyik, fogod a másik kezét, miközben néhány szatyorral megpakolva egyensúlyozol, és próbálod a kulcsod megtalálni, hogy bejuss a lakásba. Nem, egyáltalán nem erre. Rászokhatnék, de még mindig nem megy, hogy az időjárás-jelentést rendszeresen nézzem. Így mindennap örülök, ha süt, és bosszankodom, ha esik. És minden nap egy újabb kihívás, amikor szakad, bár nyár van, és a nyaralás kellős közepén be vagyunk zárva egy balatoni házba. Mint most is.

Bevált párost alkotunk a barátnőmmel, ezen a héten ketten összesen négy gyerekkel múlatjuk az időt a nyári szünetben. És arra ébredünk, hogy szakad az eső, és elő kell túrni a bőrönd aljáról a pulcsikat. Közben az a kis malőr történik, hogy a barátnőm kisfia olyan óvodába jár, ahol a nyár nagyjából közepére teszik be az ebédbefizetést, így ő hazaszalad, míg én a tomboló viharban a házban maradok négy gyerekkel. Na, ide kellenek ötletek!

Bár a gyerekek nagyjából egykorúak, egy fiú is van köztük, akinek picivel több a mozgásigénye a többinél, de ezt a lakásban lehetetlenség kiélni. Úgyhogy jönnek a társasjátékok, szép sorban, majd az “Amerikából jöttem”, rajzolás és vágás, és ebéd. Nem, egyelőre tartom magam ahhoz, hogy nem kapcsolom be a tévét. A két kisebbet még rá lehet venni egy délutáni csendes pihenőre, és a nagylányok ez alatt remekül elvannak.

De hogy milyen irtózatosan hosszú tud lenni egy nap, délután háromtól! Előkerül a puzzle, és ahogy telik a nap, ők is kreatívabbak lesznek: bevonulnak a szobába, koncertre készülnek, és mesét adnak elő.

Az jut eszembe, milyen butaság, hogy mindig valami felé kell terelni a gyerekeket, a legjobb dolgokat úgyis maguktól találják ki.

Amikor tíz percre eláll az eső, gyorsan felöltöztetem őket, és elmegyünk egyet rollerezni, mert különben ők is, de lehet, hogy én is megőrülök. Biztos vannak olyan szupermamik, akik az ilyen időben is a jót látják, hogy be lehet gubózni a lakásba, de én nem ilyen vagyok. Ahogy esteledik, kezd kitisztulni az ég, újra éled a Balaton. Néhány szomszéddal találkozunk a strandon, gyerekekkel jönnek ők is, hasonlóan meggyötört arccal, mint az enyém. “Hosszú volt ez” mondja egyikük, miközben a fején három apróság mászik. De azért örülök, mikor a lányok lefekvéskor azt mondják, jobb lett ez a nap, mint ahogy reggel kinézett. És este mégis megnéztem az időjárás-jelentést, és holnap szép idő lesz!

Top balatoni programok  rossz időre

Többen panaszkodtak, hogy a Balatonnal nem igazán találni gyerekes programokat esős időre, és ilyenkor a családosok egy része a tapolcai tavasbarlangnál tömörül. Aztán ott volnának még a kalandparkok, de esőben azok is ki vannak zárva. Összeszedtünk azért néhány helyet, amit ilyenkor célba lehet venni:

1. Marcipánmúzeum, Keszthely
Mesefigurák és torták, a régi időkből és napjainkból.

2. Cadillac Múzeum, Keszthely
Tematikus gyűjtemény, nemcsak fiús családoknak.

3. Kisvasút, Balatonfenyves
A 14 kilométeres szakasz a gyerekeknek igazi élmény!

4.Akvárium, Szántódpuszta
Halak, teknősök és egyéb vízi állatok.

5. Állatkert, Veszprém
Állatokat nemcsak a fővárosban, de Veszprémben is jó nézegetni, és még napsütés sem kell hozzá. Igaz, mivel nyitott, itt is elázhatunk.

6. Levendula ház, Tihany
Interaktív kiállítás a Balatonról és a vulkánokról.

7. Krokodil Zoo, Balatonszárszó
Magyarország első és egyetlen olyan állatkertje, ahol 10 krokodilfaj látható.

8. Afrika Múzeum, Balatonederics
Egy csepp Afrika a Balatonnál.