Létezik termékenységet fokozó étrend?

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Talán meghökkentőnek tűnik a kérdés, mégis a termékenység nem pusztán hormonális szinten dől el, számos egyéb más dolog is befolyásolja.
2011. 04. 02. |

Kövess minket!

f Ajánlom
 Létezik termékenységet fokozó étrend?  A meddőség lelki okai

A táplálkozás és a meddőség kapcsolata

– A testi, lelki tényezők mellett a nő és a férfi étkezése is döntő fontosságú abban, hogy szülőkké válhatnak-e, s ha igen, gyermekük milyen esélyekkel jön a világra. Manapság még elsősorban a nők egészségi állapotát igyekszünk minél kedvezőbbé tenni, ha családtervezésről esik szó, valójában a leendő apa egészsége sem lebecsülendő – kezdi Schmidt Judit, a Versys Clinics Humán Reprodukciós Intézet dietetikusa. – Lényegében azt is mondhatnánk, hogy akkor tud megfoganni a nő, ha testileg (és lelkileg is) abban a tökéletes vagy ahhoz igen közeli állapotban van, ami egy gyermek kihordásához és megszüléséhez szükséges. A saját környezetünkben is észrevehetjük, hogy a szélsőséges életvitellel, testi adottságokkal bíró hölgyek kevésbé könnyen vagy talán egyáltalán nem fogannak meg, és előbb-utóbb valamilyen mesterséges módot választanak az anyává váláshoz.

Még mielőtt ide jutnánk, gondoljunk át néhány dolgot!

Sem az nem kedvez a termékenységnek, ha egy nő túl sovány, sem az, ha túlsúlyos, elhízott, vagyis a kettő közötti, normál állapot elérése lenne a cél. Ha csak a mérleget figyeljük, az sem vezet jóra, hiszen nemcsak maga a testtömeg, de a testzsírszázalék is befolyásolhatja a termékenységet. Ez pedig alkati és egyéb tényezők mellett a táplálkozástól is függ. A többnyire lelki okokra visszavezethető anorexia is egyike az (akár csak átmeneti) meddőséget okozó problémáknak, ez esetben a testzsírszázalék annyira lecsökkenhet, hogy maga a menstruáció is elmarad, vagyis nincs peteérés sem, amely nélkül fogantatás sem jöhet létre. Ennek fényében érdemes kicsit magunkba nézni, és felülbírálni a saját testünkkel szembeni elvárásainkat: biztosan annyira vékonynak kell lennünk, mint a címlapokon, óriásplakátokon ránk mosolygó modelleknek? – teszi fel a kérdést a Versys Clinics Humán Reprodukciós Intézet szakembere.

A másik oldalt vizsgálva az is gyakori probléma lehet, hogy ha egy túlsúlyos, elhízott nő vágyik az anyaságra, de a teste, mintegy a további súlygyarapodástól is megőrizve őt, „megakadályozza” a fogamzást. Élettanilag ennek persze nemcsak ez áll a hátterében, hanem számos endokrinológiai probléma, krónikus betegség is felsorolható, amelyek esetében nehéz lenne már megállapítani, hogy mi is okozza magát a terméketlenséget, a túlsúly vagy az abból eredő betegség, netán a kettő egyszerre. A jó hír az, hogy életmódváltással és egészséges mértékű fogyással az esetek nagy részében a termékenység is visszanyerhető. Még egy érv tehát az egészséges, zsírban, finomított cukorban, rostszegény élelmiszerekben, ételekben gazdag étrend ellen.

Létezik termékenységet fokozó étrend?


A változatosság gyönyörködtet

Természetesen a gyermeket tervező nőknek nem kell tápanyagtáblázattal a kezében és a fejében járnia az élelmiszerboltokat, piacokat, ha szeretne kiegyensúlyozottan étkezni. Mind az élelmiszerek, nyersanyagok típusa, mind az elkészítési módját tekintve, de minden esetben a lehető legtermészetesebb irány felé közelítve. Ne hagyjunk ki egyetlen főbb táplálékcsoportot sem ezek közül: teljes kiőrlésű gabonafélék és -termékek, idényjellegű zöldségek, gyümölcsök, tej és tejtermékek (hacsak nem küzdünk tejfehérje-allergiával vagy tejcukor-érzékenységgel), tojás, sovány húsok, tengeri halak, olajos magvak, hidegen sajtolt növényi olajok. Megfigyelések szerint a túl aszketikus, vegán jellegű étkezés inkább rontja a termékenység esélyét, ezért ha eddig mellőztük az állati fehérjéket, pár hónappal a tervezett fogamzást megelőzően fokozatosan kezdjük visszaépíteni ezeket is. Persze ne a párizsit, szalámit, hurkát, hanem a jó minőségű húsokat, halakat, tojást, végül a tejet és tejtermékeket értve ez alatt.

A szénhidrát nem bűnös, de nem mindegy, melyiket választjuk

Sajnos egyre több esetben derül ki, hogy a meddőség hátterében egy bizonyos PCOS nevű betegség áll – mondja a dietetikus. – A fogamzóképes korban levő nők 5–10%-ánál, más adatok szerint 10–20%-ánál diagnosztizálható. Ma már tudjuk, hogy a betegség kialakulására az öröklött genetikai hajlam mellett az életmód is hatással van. Ide tartozik a helytelen táplálkozás, így többek között az étkezések kihagyása, emellett egyszerre nagyobb mennyiségű étel fogyasztása, túlzott energiabevitel, rostszegény táplálkozás, a zsírdús, telített zsírsavakban, egyszerű szénhidrátokban (cukor, finomliszt) gazdag ételek gyakori fogyasztása. Ugyan a betegség véglegesen nem gyógyítható, azonban az inzulinérzékenység, a metabolikus szindróma és a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében bevált hármas alapkezeléssel jól karbantartható, a tünetek visszaszoríthatók, a szövődmények megelőzhetők. A hármas kezelés fő elemei az irányított táplálkozás, a rendszeres testedzés és az inzulinrezisztencia gyógyszeres kezelése.

Alultápláltan nem könnyű megfoganni

Az energiát adó tápanyagok (fehérje, zsír, szénhidrát) mellett nem szabad elfeledkezni az energiát nem szolgáltató vitaminokról, ásványi anyagokról sem. Ezek megfelelő aránya és mennyisége mind az anyai, mind a magzati egészséget is jelentősen befolyásolja: ezért is fontos a vegyes, kiegyensúlyozott étrend, amely esetén a hiányállapotok esélye minimálisra szorítható. A családtervezés időszakában, mivel a sikeres fogamzásról csak közel egy hónap elteltével értesül az újdonsült édesanya, már érdemes úgy étkeznie, mintha már valóban gyermeket várna. Ezért – többek között - a magzatvédő vitaminnak is nevezett folsav fogyasztására kell fokozottan figyelnie. Ha normál táplálkozással nem valószínűsíthető, hogy eleget visz be (például télen, amikor kevesebb a friss, nyers zöldség, gyümölcs, vagy egyéb okból, például epebetegsége miatt nem bír annyi zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani), étrendkiegészítő formájában is szedheti, mindenképpen az orvosával egyeztetve.

 

Olvass tovább

Hozzászólások