A sportoló gyerekek okosabbak

Sok szülő úgy tartja, hogy a korán kezdett sport elvonja a gyermeket a tanulástól, fáradt lesz, és gyakoriak a sérülések is. A szakember azonban úgy véli, a rendszeresen mozgók terhelhetőbbek, jóval ritkábban betegek, könnyebben kötnek barátságokat, és az élet minden területén kitartóbbak.

– Bogi négyéves kora óta úszik. Nem egészen egy év alatt tanult meg háton és gyorson, majd ötévesen volt az első versenyén – meséli Zsuzsa, a tizenkét éves Bogi anyukája. – Ezek után elköltöztünk, és kitalálta, hogy táncolni szeretne. Levittem egy táncstúdióba – mondván, nekem mindegy –, csak sportoljon valamit. Majd egy hónap után közölte: ez nem neki való, mégis inkább úszna. Hatéves kora óta heti öt alkalommal úszik, fél éve szombatonként is, idén szeptembertől heti egy reggeli edzéssel.

Ép testben ép lélek

Azzal csaknem minden szülő egyetért, hogy a mozgást egészen kis kortól el kell kezdeni: az egészséges testi és lelki fejlődéshez elengedhetetlen. Ám arról már megoszlanak a vélemények, hogy kinek mi a rendszeres, és persze hogy melyik az a sport, amit érdemes. A rosszul megválasztott sporttal egy életre elmegy a kedve a gyermeknek. Ha sorozatosan kudarcélmények érik – túlhajtják, kimerül, sokat sérül, vagy az edző személyisége nem megfelelő –, akkor nem akar majd sportolni. Ne a saját vágyainkat vetítsük a gyerekre, alkatának megfelelő sportot válasszunk!

A sportoló gyerekek okosabbak

 

– A sportra, testmozgásra valamennyi életkorban szükségünk van – mondja Geist Klára pszichológus, családterapeuta. – Gyermekeknél, kamaszoknál az idegrendszer egészséges éréséhez, fejlődéséhez kell a testmozgás által okozott ingermennyiség. Az egészséges gyermek és fiatal lételeme a mozgás. A gyermekeknél – különösen a korai években – a rendszeres testmozgás befolyásolja a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék fejlődését, fokozza az állóképességet, erősíti a helyes testtartást biztosító izmokat, növeli a személy alkalmazkodóképességét. Egyszóval: csemeténk egészséges fejlődéséhez nélkülözhetetlen.


– A rendszeres testmozgást nagyon fontosnak tartom az egészséges testi és szellemi fejlődés miatt egyaránt. A rendszeres sport egy olyan kötöttség, amely megtanítja beosztani az idejét, megtanulja, hogy meg kell küzdeni a sikerért, felkészíti az életre – mondja Zsuzsa. – Rengeteg csalódás és öröm éri. Mindemellett egy olyan közösségben van, amelyben a többi gyereknek is hasonló céljai vannak.

A rendszeresen mozgó gyerekek terhelhetőbbek

Azok a szülők, akik maguk is mozognak – vagy mozogtak fiatalabb korukban –, sokkal inkább szeretnék, ha gyermekük is sportolna. Ők attól sem félnek, mint sok más felnőtt, hogy a korai sportolás „a tanulás rovására megy”. Mások a fáradtságtól és a sérülésektől tartanak leginkább. Pedig a sportolásnak számos jó oldala van: például az a gyermek, aki rendszeresen mozog, fizikailag és mentálisan is terhelhetőbb, és az immunrendszere is jóval ellenállóbb, így kevesebbet beteg. Emellett a szakemberek egybehangzó véleménye szerint a sportoló gyermekek könnyebben kötnek barátságokat is, és az élet minden területén kitartóbbak, mint nem sportoló társaik.

– Soha nem gondoltam, hogy a sport a tanulás rovására megy. A rendszeres mozgás jót tesz az agyműködésnek – mondja Bogi anyukája. – Persze előfordul, hogy fáradt, és elege van mindenből. De ha nincs edzés valami miatt, akkor amit máskor edzés mellett röpke egy óra alatt képes megcsinálni, ilyenkor egy egész délutánt igénybe vesz. A tanárai mind azt mondják: kiegyensúlyozott, szárnyal, a fellegekben van. Mosolygós, vidám gyerek, akire a társai felnéznek, és tisztelik. A suliban elismerik a munkáját.

– Manapság alig van színtere az iskolán kívüli közösségi életnek. Ilyen közösségi helyszín lehet a sportegyesület klubja – mondja a pszichológus. – A rendszeresen sportoló gyerek könnyebben köt barátságokat, gyorsabban beilleszkedik a közösségbe, a közös élmények hatására erősödik benne a bajtársiasság, a másikat tiszteletben tartó küzdőszellem. Emellett fontos kiemelni a jobb testi-lelki egyensúlyt, a kiegyensúlyozottabb táplálkozást és alvást, az ellenállóbb immunrendszert. A szakember szerint a sport kiváló szorongás- és stresszoldó, ami jól ellensúlyozza az iskola feszültségkeltő hatását, segít megelőzni a serdülőkori depressziót, és jótékonyan hat a pozitív önértékelés kialakulására.

Rendszeres mozgás vs. élsport

A sportoló gyerekek okosabbakA tehetség már egészen kicsi korban meglátszik, de ahhoz, hogy valaki élsportoló legyen, nem elég megfelelő genetikával rendelkezni: szorgalom, kitartás és bizony szülői támogatás is szükséges – mind anyagi, mind erkölcsi értelemben. A szakemberek szerint sok tehetséges gyermek kezd el sportolni, de jóval kevesebb marad kitartó és szorgalmas. És itt nagyon nagy szerep jut a szülőknek is.

– A felső tagozatosokat elérő „kamaszkori lustaság”, internetfüggőség, gyorsétteremben ücsörgés ellen úgy védekezhetünk, ha erre az életkorra már életmóddá válik a rendszeres sport – véli Geist Klára. – Az, hogy élsportolóvá válik-e valaki, a génektől függ, a sportos, aktív életmód megtanulása azonban környezeti, családi hatás. Kényes az egyensúly: az élsport sokszor hátrányos a fejlődésre nézve, míg a rendszeres sport javasolt. A szakember hozzáteszi: napi négy-hat tanóra, egy-két óra leckeírás és „csak” egy óra tévézés, számítógép mellett ücsörgés, az már kilenc óra a mozgásszegény életmódból naponta. Emellett sajnos maximum napi egy testnevelésóra. A legideálisabb 2×45 perc testmozgás naponta, és ez természetesen még nem az élsport szintje.

Ne erőltessük!

Vannak hullámvölgyek: kezdeti lelkesedések, megtorpanások – ilyenkor a szülőnek segítenie kell, de nem az erőltetés a megoldás.

– Bogi hétévesen abba akarta hagyni. Sírva közölte, hogy „anya, te nem tudod elképzelni, ez milyen unalmas”. De túljutott rajta, nem erőltettünk semmit. Mindig azt mondom neki: „Nem kötelező ezt a sportot űzni. Csak a mozgáshoz ragaszkodom.” De eddig még nem talált mást, talán most már nem is keres. Azóta évről évre jobban dolgozik.

Ha van az életünkben olyan terület, amelyben sikeresek vagyunk, akkor sokkal jobban el tudjuk viselni azt, ha valamiben nem. A szülő felelőssége, hogy megtalálja a gyermeke számára azokat a területeket, ahol gyermeke sikereket érhet el, legyen szó sportról vagy más tevékenységről.

Tippek:
  1. Szerettessük meg gyermekünkkel a mozgást (családi sportolás: kirándulás, tollas stb.).
  2. Ha tehetséges, ne hagyjuk elkallódni (nekünk is jobb, ha tudjuk, hol tölti az idejét).
  3. Hagyjuk, hogy gyermekünk megtalálja azt a mozgásformát, amelyet szívesen végez.
  4. Ha mi sportolunk, vigyük el magunkkal (ha látja, milyen lelkesen csináljuk, ő is kedvet kap majd).
  5. Biztassuk őket, a dicséret csodákra képes: még a legunalmasabb mozgást is élvezettel csinálják majd.

 

Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

Xanthia 2010-09-14 17:19

Fogjuk rá, hogy olyanba jár.

 

Igen, valószínűleg ovi függő. Nálunk is vannak kezdettől fogva ilyen jellegű foglalkozások, mi ki is használjuk, nem látom, hogy a lányom kárára vált volna.

 

Szerintem nézzétek meg, esetleg próbáljátok ki 1-2 alkalommal, végleges döntést utána is hozhattok.

H2Omania 2010-09-14 14:38

Köszi hogy válaszoltál!

 

Igen, Pest érdekelt volna. Igazából 1 helyet már találtam, ami közel is van hozzánk, de nem ismerem és mivel csak most nyílt, szerintem ismerős sem jár oda. 

Lehet kipróbáljuk aztán meglátom mennyire van értelme.

 

Az ovi hozzáállását én sem értem a sport dologhoz. Azzal a címszóval nincsenek külön órák, hogy az első két évben az érzelmi fejlődést tartják fontosnak. Szerintem ehhez a sport is hozzájárulna, talán még segítene is, így nem értem igazából. 

 

Unokaöcsém óvodájában ehhez képest első évtől vannak külön órák (ének, torna, stb.). Szomszédos kerületről van szó, bár ahogy látom itt inkább az óvoda hozzáállása a döntő.

 

A Te lányod rendes sport egyesületbe jár?

Xanthia 2010-09-14 09:19

Hát igen, a heti egyszeri torna édeskevés, náluk is ennyi van az oviban. Na meg olyan is...

 

Tegnap volt az első esti tornája, nagyon élvezte, kellemesen elfáradt, főleg, mert reggel úszott és délelőtt még lovagolt is az oviban. 

 

Érdekes, amit írsz, a lányom most nagycsoportos, de már 2 éve is járt különórára az oviben.

Xanthia 2010-09-14 09:17

Ha Budapesten kérdezed, ott nem tudok segíteni. Vidéken élek, nálunk működik az ország talán legnevesebb tornaklubja, oda jár.

H2Omania 2010-09-14 09:07

Megkérdezhetem hova jár a lányod tornázni? Én is szeretném legalább heti 1x vinni az enyémet (novemberben lesz 3 éves).

 

Sajnos az oviban nincs erre lehetőség. Azt mondták bármilyen külön óra csak a nagycsoportban lehetséges. Addig heti 1 tornát tartanak nekik.Ami szerintem az én lánykámnak édes kevés.

 

Köszi, ha válaszolsz!

turrita75 2010-09-13 15:49

Lióra: Szerintem fontos az egészséges életmód, a sok mozgás, de ne essünk át a ló túlsó oldalára. Nyilván, akinek lehetősége van,

 

Mindkét fiam reggeltől estig mozog, mindenre felmászik, rohangál, kismotorozik, biciklizik (2 és 5 évesek). A nagyot most kezdjük el úszásra járatni, ez persze még nem edzés, csak vízhez szoktatás, megtanítják úszni, + megnézzük a "kosáedzést ". Ezt is csak kipróbáljuk, és ha nem tetszik neki, nem erőltetjük.

 

Korábban nem volt értelme annak, hogy a nagyot bárhová hordjuk, mert nem kötötte le, magától is mozgott eleget. Ha még most sem köti le, nem erőltetjük, de legkésőbb alsó tagozatig igyekszünk kitalálni valami neki való sportot.

A kicsi szereti a minitornát, mert érdekes dolgok vannak ott, jó a zene, sok a gyerek - de semmi olyat nem csinálnak, amit ő ne csinálna magától, ő irányíthatóbb, vele korábban kezdhetjük, de őt sem fogjuk siettetni. 

 

Szerintem a legfontosabb, hogy a rendszeres mozgás az egész család életében jelen legyen - apu, anyu, ha teheti, menjen a szabadba, menjenek el biciklizni (legalább hétvégén ez legyen a program). 

 

Igen, a rendszeres edzés fegyelmet, kitartást ad, de nincs mindenhol lehetőség arra, hogy pár éves kortól profi edzőkhöz vigyük a gyerekeket (mint ahogy nincs mindenkinek angol anyanyelvű dadusa a háztartásban) mégis egész magas szinten meg lehet tanulni egy idegen nyelvet általános vagy középiskolában. 

Lióra 2010-09-13 15:24

Remek hír,köszi.

Másik topikban egy óvónő már nagyon verte a tam-tamot miszerint az ovis különórák károsak a résztvevőknek,meg azoknak is akik nem vesznek részt rajta és egyébként is, egy gyereknek még ovi előtt egy hónappal sem szabad  kissé beprogramozni a napját,de szept 1-én üljön végig egyből napi 4 órát:))

Igényes egyedülállók társkeresője
Elittárs: regisztráljon és találja meg az elvárásainak megfelelő társat!

További információk>>>