nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Mit sportoljon a gyerek? – Sportantropometriával kideríthető

Elkezdődött az iskola, itt a sportágválasztás vagy -váltás időszaka. Egyesületbe vagy szakkörbe íratás előtt azonban érdemes megnézetnünk, hogy genetikailag milyen sportra alkalmas csemeténk. Egy fájdalommentes, pár perc alatt elvégezhető vizsgálattal megállapítható a gyermek felnőttkori testmagassága, fizikai adottságai, sőt még a tanulmányi eredményére is utalnak a tudományos módszer statisztikai adatai.
Szinger Melinda
f Ajánlom

Minden gyereknek igénye van a mozgásra, sőt ahhoz, hogy hosszú távon is megőrizzék testi és szellemi egészségüket, a rendszeresen végzett sporttevékenység javasolt a számukra. A megfelelő sportág kiválasztása azonban nem egyszerű. A legjobb sportegyesület, a legprofibb edző, a legdrágább sportfelszerelés, de még a gyerek szorgalma sem garancia a teljesítményre és a sikerélményre, hisz a genetika alapvetően meghatározza, hogy ki milyen sport végzésére a legalkalmasabb. Az ideális mozgásforma megtalálásához viszont már elegendő egy tudományos módszeren alapuló vizsgálat. A módszerről annak hazai kidolgozóját, dr. Petrekanits Mátét kérdeztük.
 
– Mit takar a sportantropometriai módszer?

www.mitsportoljunk.hu
mitsportoljak.hu

Dr. Petrekanits Máté, ed. phys., a terhelésélettan legismertebb hazai szakértője. Közel harmincéves tudományos munkássága alatt közel százharmincezer terheléses vizsgálatot végzett el sportolók, fegyveres testületek számára. A Semmelweis Egyetem (Budapest) Testnevelési és Sporttudományi Kar Sporttudományi Kutatóintézet (TF) tudományos munkatársa. A terhelésdiagnosztika tantárgy oktatója, a Magyar Élettani Társaság, a MOB Szakmai Tudományos Bizottság, az MLSZ Orvos Bizottság tagja, a Magyar Edzők Társaságának elnökségi tagja.

Ez egy olyan tudományos módszer, amely mérésen és statisztikai eredményeken alapul. Segítségével meg tudjuk állapítani, hogy van-e eltérés egy gyermek biológiai és naptári életkora között, továbbá meghatározzuk a várható felnőttkori testmagasságát, testalkattípusát, erősíthetőségét, hízékonyságát, optimális testtömegét és terhelhetőségét. Mindezek alapján pedig segítjük a sportágválasztást. Hangsúlyozom: nem én egyedül dolgoztam ki, hanem a program amivel dolgozunk, több nemzetközi hírű külföldi és magyar szakember munkájának eredménye. Mi egy mérési rendszert alakítottunk ki.

A mérésről mit kell tudni?

Összesen huszonnégy ponton mérjük meg a testet (pl. testsúly, testmagasság, könyékszélesség, vádli, alkar bőrredőinek vastagsága stb.), speciális eszközökkel, fájdalommentesen. Mindez maximum tíz percet vesz igénybe. Az eredményeket egy számítógépes program segítségével pár perc alatt feldolgozzuk, így a rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján közel 90%-os biztonsággal meg tudjuk állapítani a számára ideális sportága(ka)t és az ajánlott intenzitást. Sőt, ezzel összefüggésben a gyermek szellemi képességeire, leendő tanulmányi eredményeire is utalunk az egyénre szóló értékelésben.

Miért érezték szükségét ennek a mérésnek?

Tisztában vagyok azzal, hogy egy gyereknek szüksége van sikerélményre akkor, amikor elkezd sportolni egy társasággal. Különben egy idő után nem tud lépést tartani a többiekkel, nem viszik az edzők versenyre, így nemcsak barátokat veszít, de a mozgástól is elmegy a kedve. Ezért fontos, hogy az alkatának legmegfelelőbb sportot válassza, mert így leli majd örömét benne, és űzi remélhetőleg minél hosszabb távon és egyre jobb teljesítménnyel.

És ha nem akar élsportoló lenni, csak hobbiszinten élvezni a mozgás örömét?

Mivel a genetikát nem tudjuk megváltoztatni, szinte kizárt, hogy élvezettel és sérülés nélkül űzzön olyan sportot, amelyre alkatánál fogva nem alkalmas.

A szorgalom, az akarás mennyit tud javítani a nem éppen ideális testalkaton?

Nagyon keveset, mert a genetika bizony determinál. Persze előfordul olyan eset, amikor valaki eltántoríthatatlan egy adott sportágtól. Ilyenkor egy megfelelő edzéstervvel, a mozgás intenzitásának meghatározásával, a csapatsportágakban pedig a számára legmegfelelőbb poszt megtalálásával tudjuk optimalizálni a körülményeket.

Mit sportoljon a gyerek? – Sportantropometriával kideríthető

Előfordult már, hogy tévedtek?

A testmagasság és a testösszetétel meghatározásában nem lehet tévedni. Olyan nagyon kivételes esetek előfordulnak, amikor egy különleges képesség folytán a genetikája ellenére is sikeres lehet valaki az általa űzött sportágban. Például Görbicz Anita kézilabdázó vagy a futballista Messi alkatuknál fogva nem a számukra legideálisabb sportot űzik, ugyanakkor olyan kéz-, illetve lábügyességgel rendelkeznek, ami páratlan a világon. De hangsúlyozom, hogy ez egyrészt nagyon ritkán fordul elő, másrészt az ilyen sportolók sokkal többször sérülnek, mint a többiek.

Hány éves gyermeknél lehet elvégezni a mérést?

Hétéves kortól mérjük a gyerekeket, mert statisztikai adatok a nemzetközi gyakorlatban hétéves kortól állnak rendelkezésre. Fiatalabb korban is el lehetne végezni a vizsgálatot, de adat híján nem érdemes.

A felnőttek számára is létezik olyan vizsgálat, amivel megtalálhatják az ideális sportot?

A felnőtteknél is elvégezzük az antropometriai mérést, de náluk ez kiegészül egy terhelés-élettani vizsgálattal. Az így megszerzett információk birtokában segítünk rátalálni a megfelelő sportágra, felállítjuk az optimális edzéstervet, és táplálkozási tanácsokat is adunk.

Említene „sikertörténeteket”?

Volt például egy 190 cm magas páciensem, aki nagyon sok sportágat kipróbált, de mindig azt várták tőle, hogy fogyjon le 20 kg-ot. Megmértük, és kiderült, hogy mindössze 3 kg többletzsírt hordoz. Három év múlva világbajnok lett egy harcművészeti ágban. És persze idősebb korban is előfordul, hogy valaki olyan sportágban szeretne kimagaslót teljesíteni, ami nem a legideálisabb számára. Egy ötvenéves páciensemnek például az volt a szíve vágya, hogy lefussa a maratoni távot, annak ellenére, hogy alkatánál fogva közel sem a hosszútávfutásra alkalmas. Ilyen esetben tilos átvenni az azonos magassággal, de mondjuk 10 kg-mal kevesebb izomzattal rendelkező edzőtárs edzéstervét, mert garantáltan túlterheli magát az illető. Számára olyan edzéstervet állítottunk össze, ami az ő 45 kg-os izomzatának felelt meg, és lefutotta a maratont.

További információt a mérésről és a hozzá kapcsolódó programról itt olvashatsz. Nézd meg a mérésről készült videónkat is!

 

 

Olvass tovább

{PostTitle}

Megosztás Facebookon