Család

Nyaralás a babával

Amíg gyerek nélkül indultunk nyaralni, végtelennek tûntek a lehetõségek. Alig gyõztünk válogatni. Aztán a gyerek születésével megváltozik a helyzet. A bababarát nyaralás megszervezése embert próbáló feladat.

Pedig első nekifutásra nem is tűnik olyan nehéznek. Úgy gondoljuk, minden csak vagányság kérdése. Össze kell gyűjteni a pénzt, és már vághatunk is neki a világnak. Majd amikor nekiállunk végiggondolni a csomagokat, étkezéseket, szállásokat jövünk rá, hogy a dolog korántsem ilyen egyszerű.

Ami a legfontosabb

A csecsemők nem sok vizet zavarnak – különösen, ha szoptatjuk őket – de a kényelmükhöz ragaszkodnak. Babakocsihoz, kiságyhoz, kiskádhoz, kisplédhez… egy átlag személyautó csomagtartója már a bőröndök felénél megtelik. Tehát első szempont, hogy a szállásunk olyan legyen, hogy legalább a legsúlyosabb dolgokat ne kelljen magunkkal cipelni. Bababarát szállásokon van ketrecágy, pelenkázó, etetőszék, babakád, jobb helyeken még babakocsival is rendelkeznek. Persze lehetünk kicsit rugalmasabbak is: két összetolt fotelen bőven elalszik a csecsemő, pelenkázni is lehet a nagyágyon, de bizonyos dolgokból nem engedhetünk. Mielőtt lefoglaljuk a szállást, győződjünk meg arról, hogy lesz a kicsinek hol aludnia, mi pedig ki tudjuk mosni a cumisüvegét, a tápszeréhez pedig vizet forralhatunk. Van bolt, ahol a kapunk pelenkát, ha kifogytunk; és amennyiben szükséges, gyorsan orvoshoz is fordulhatunk.

Ha már pempőzünk a kicsinek, bonyolultabb a helyzet. Bébiételek garmadát kell vinnünk, válogatósabbaknak pedig magunk kell főzni. Hotelszobánál jobb választás a konyhával felszerelt apartman, különösen, ha légkondicionált. Mert arról se feledkezzünk meg, hogy a hőségben tud-e majd aludni a kicsi.
A kisgyerekeknél már más szempontok a döntőek: a játszótér, kert, játékok, más gyerekek társasága. Ők már nem olyan igényesek a kényelemre, annál inkább a szórakoztatásra. Több hotel kínál már animációs programot a gyerekeknek, bébiszitter szolgálatot, esténként minidiszkót. Mert ne feledjük: ahhoz, hogy jól érezzük magunkat nyaraláskor, a gyereknek is jól kell magát éreznie.

• Szólj hozzá te is!
Fórum: Nyaralás babával »
Belföld vagy külföld?

Egyévesnél kisebb babákat lehetőleg ne vigyük hosszabb útra, mert több időre van szükségük ahhoz, hogy hozzászokjanak az idegen környezethez. Már maga az utazás is megterhelő a számukra, hiszen órákig az autóba rögzíthető bébiülésben ülni kényelmetlen a kicsi gerincének. Ha nekivágunk, legalább egy hétre utazzunk, hogy alkalmazkodni tudjanak az új helyzethez. Többször is vegyük fontolóra, ha távoli, egzotikus országba akarjuk vinni kisbabánkat. A hosszú repülőút, az időátállás, a klímaváltozás megviselheti a kicsi szervezetét, és nagyon gondosan be kell tartanunk bizonyos szabályokat: csakis hámozott gyümölcsöt együnk, palackozott, bontatlan vizet igyunk és a csapvizet még öblögetésre se. Vigyázzunk az utcai árusoknál kapható ételekkel, még a magunk csomagolta uzsonnával is legyen fenntartásaink: a tojás, majonéz, hús, mindenféle krémes sütemény nagyon gyorsan romlik.

Mi legyen az úti patikában?
•  lázmérő
•  láz- és fájdalomcsillapítók
•  hasmenés elleni szerek
•  allergiára hajlamos gyereknek allergia elleni gyógyszer (még akkor is, ha egy ideje már tünetmentes), kálcium pezsgőtabletta
•  fertőtlenítőszer, kötszer, ragtapasz
•  napozószerek, leégést ápoló szerek

Aki egzotikus országba utazol, érdeklődj arról, milyen védőoltások, gyógyszerek ajánlottak vagy kötelezőek. Kisgyerek utaztatásakor mindig kérd ki a Nemzetközi Oltóhely (Bp. IX., Gyáli út 2–6., tel.: 476-1364) illetékeseinek a tanácsát, ugyanis néhány védőoltás nem adható féléves kor alatt.

Védjük a babát!

A nyár számos veszélyt is rejt magában, amikre nem árt felkészülni.
Ha kipróbáljuk a medencét – fokozatosan ismerkedjen a kicsi a vízzel. Először csak pár cseppet ejtsünk a bőrére, később már locsolgathatjuk. Egyik baba sem szereti, ha az arcát lespriccelik vagy ha egyből belelógatják a vízbe.
Ha napozunk – a baba fejecskéjét széles karimájú kalappal óvjuk az erős fénytől. Fontos a fényvédő krém, de erős napsütésben adjunk rá könnyű kisinget is. Ügyeljünk arra, hogy a kicsi ne legyen soha tűző napon.
Ha egész nap strandolunk – figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre. A babákat nyugodtan megszoptathatjuk többször is, a tápszeres babáknak pedig sűrűn adjunk teát vagy vizet. (Tapogassuk meg a kutacsukat, ha kissé befelé ível, az a folyadékhiány jele.) A nagyobbacskákat pedig folyton kínálgassuk innivalóval, mert maguktól bizony soha ki nem jönnének a medencéből.

Otthon is nyaralhatunk

Ne érezzük kötelezőnek a nyaralást! Ne érezzük, hogy kimaradunk valamiből, ha egy évben nem utazunk el sehova, hanem csak otthon pihenünk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ugyanúgy folynak tovább a hétköznapok, pörög tovább a verkli. Legjobb, ha előre eltervezzük az otthoni nyaralás programjait. Legyen konkrét tervünk minden napra: hova megyünk, hol eszünk, ha esik az eső, mit csinálunk. Pár hónapos babával nyugodtan elmehetünk kiállításra, nagyobbacskákkal kirándulhatunk arborétumban, csatangolhatunk a városban. Főzés helyett rendeljünk ételt vagy menjünk el étterembe. Mert igenis: nekünk is jár a pihenés!