Nem alszik a gyerek, de miért? És mit tehetsz ellene?

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
A totyogók alvásproblémáinak nagyjából millió oka lehet: fogzás, szeparációs szorongás, mumus az ágy alatt… Egy másfél-két éves gyereknél nem egyszerű megfejteni, hogy miért nem alszik, de azért vannak tipikus esetek, amiket a szakirodalom segítségével már lehet jól kezelni, és minimalizálni a szülők kialvatlanságát.

Ha megkérdezel tíz szülőt, akkor kilenc azt fogja válaszolni, hogy a legtöbb gondja a gyermek alvásával akad. Nem akar aludni, nem akkor akar aludni, amikor kellene, nem akar egyedül aludni… aztán kiderül, hogy igazából szerinte van valami az ágya alatt, vagy hogy az a játék baba a polcon őt figyeli, esetleg libegett a függöny egyszer, és onnantól kezdve a szobája ellenséges területté vált sötétben. Az alvásproblémák pedig zombiként imbolygó, kialvatlan szülőket eredményeznek, hiszen valakinek virrasztania kell a kicsikkel.

Ismerem az érzést, végigcsináltam már háromszor, és a harmadik még valószínűleg nem is végzett az alvászavarokkal így egyévesen, biztos, hogy tartogat a következő pár évben sok álmatlan éjszakát nekem. Ezért is vadásztam össze a leggyakoribb problémákat, amik miatt a gyerekek egy-két éves koruk körül nem szeretnek aludni.

A társasági lény

Alaphelyzet: A 18 hónapos gyermeked nem hajlandó egyedül aludni, csak ha melléfekszel vagy magadhoz veszed az ágyba.

Mi történik: Ebben a korban teljesen normális jelenség, hogy a szeparációs szorongás miatt nem akar éjjel sem távol lenni a szüleitől. Valószínűleg azt gondolja magában, hogy nem leszel ott reggelre, ahol hagyott, úgyhogy őriznie kell téged. Egy másik ok lehet a probléma mögött, ha ahhoz szokott hozzá, hogy rajtad aludjon el, és most szeretnéd, ha egyedül menne már neki az elalvás. Ez sajnos nem megy egykettőre, ha babaként a karjaidban altattad, akkor most meg kell tanítani rá, hogyan altassa el saját magát.

Mit tehetsz: A Szuperdada felügyelet melletti sírás nevű módszere jól jöhet ilyenkor: 6 hónapos kortól, a szilárd étel bevezetésétől ajánlott kisgyermekkorig. Megtaníthatjuk ezzel elaludni egyedül a gyermekünket, kitartásra és egy stopperórára lesz csak szükség. Bevezetését a nappali alvásoknál kezdjük. Ha sír, akkor bemegyünk hozzá, nem beszélünk hozzá, nem nézünk a szemébe, nem vesszük fel, csak megsimogatjuk, és így nyugtatjuk meg kicsit, majd kijövünk a szobából. Várunk 2 percet, ha még mindig sír, visszamegyünk és megismételjük a nyugtatást, majd kijövünk. Most 4 percet várunk, és csak azután megyünk vissza, ha még szükséges. Mindig duplázni kell az időt a visszamenetelek között.

Nem alszik a gyerek, de miért? És mit tehetsz ellene?

A halogató

Alaphelyzet: A gyermeked azt gondolja, hogy az este 8 óra épp a megfelelő időpont arra, hogy körberohangáljon a lakásban, kérjen még egy pohár vizet és kiborítsa a játékos ládáját.

Mi történik: A totyogóknak nincs időérzékük, nekik a nap 24 órából áll szünet nélkül.

Mit tehetsz: Találj ki egy nyugtató hatású fektetési rutint, amihez foggal-körömmel ragaszkodj. Minden este, ugyanabban az időpontban történjen minden tevékenység, unásig. A gyermekednek fogalma sincs még róla, mit jelent az, hogy este nyolc óra van, de megérti egy idő után, ha kitartó vagy, hogy ez a fekvés ideje. Ha kiszámíthatóvá teszed számára az esti eseményeket, szépen egymás után jön a vacsora, fürdés, olvasás, és végül az ágy, akkor tudni fogja, mi a következő lépés, és segít neki lélekben felkészülni az alvásra.

Nem alszik a gyerek, de miért? És mit tehetsz ellene?

A kakas

Alaphelyzet: Nevetségesen korán, akár hajnali négykor is képes felébredni a gyermeked és kihirdetni, hogy reggel van, jöhet a kakaó és a játék.

Mi történik: Lehet, hogy a te gyermeked amúgy is olyan természettel van megáldva, hogy világéletében korán kelő lesz, ebben az esetben kipihenten, jókedvűen ébred kora hajnalban. De az is lehet, hogy csak megébredt és nem tud visszaaludni, ilyenkor fáradtan és morcosan kel fel, és rendszerint vissza is alszik egy-két órán belül.

Mit tehetsz: A gyerekszoba legyen csendes, és sötétíts be alaposan még este, hogy a hajnali napsugarak ne jussanak be a gyermekedhez. Ha megébred, ne szaladj be hozzá azonnal, várj pár percet, hátha sikerül visszaaludnia. És meglepően hangozhat, de próbáld meg korábban elaltatni este, mert a túl fáradt, későn fekvő gyerekek hajlamosabbak rá, hogy megébredjenek éjszaka és hajnalban.

Nem alszik a gyerek, de miért? És mit tehetsz ellene?

Az éjszakai nassoló

Alaphelyzet: A legsűrűbb éjszakában jártok, amikor a gyermeked felsír és a tejét követeli.

Mi történik: A gyermeked sokkal inkább figyelemre vágyik, nem pedig éhes. Egy egészséges egyévesnek, aki szilárd ételeken él, már nincs szüksége evésre éjjel. Nem azért kér tejet/tápszert, mert ez elengedhetetlen a fejlődéséhez, hanem inkább megszokásról van szó.

Mit tehetsz: Szüntesd meg az éjszakai evéseket, ne ugorj az első nyikkanásra éjszaka. Várj egy kicsit, mielőtt bemennél, hátha magától visszaalszik. Ha tovább sír, próbáld előbb megnyugtatni a kiságyában csak a jelenléteddel és simogatással. Ha ez sem használ, akkor kínáld meg vízzel. Kitartás, eltarthat akár egy hétig is, mire leszokik az éjszakai evésről, de lebegjen a szemed előtt, hogy utána viszont át fogja aludni az éjszakát tej nélkül.

Nem alszik a gyerek, de miért? És mit tehetsz ellene?

A alvásokkal bűvészkedő

Alaphelyzet: A gyermeked épp nem tudja eldönteni, hogy egy vagy két alvásra van szüksége napközben. Ha a délutáni alvás kimarad, akkor este hatra már kidől, ha viszont délelőtt és délután is alszik, akkor nem hajlandó ágyba menni este tíz előtt.

Mi történik: Egy átlagos egyéves 13-14 órát alszik, két alvással napközben. Csakhogy a következő hónapokban átáll az egy alvásra, ami nem könnyű átmeneti időszak neki sem és a szülőknek sem.

Mit tehetsz: Próbáld a délelőtti alvást elhagyni, ebéd után rögtön altatni, és korábban lefektetni este, hogy pótolja a napközben kimaradt alvást. Ragaszkodj a délutáni alváshoz, ami az átállás időszakában extra hosszúvá válhat, akár 3-4 órát is aludhat egyben. Ez nem gond, csak arra figyelj, hogy délután 4-kor már felkeljen, hogy ne boruljon fel az esti rutin, és legkésőbb kilenckor le tudd rakni este aludni.

Olvass még többet a gyerekek alvásáról:

Címkék: alvás totyogó
Hozzászólások  ( 0 )
blog comments powered by Disqus