Baba

Milyen a jó autósülés?

Autósülésből vagy hordozóból legalább akkora a kínálat, mint babakocsiból, az viszont, hogy milyen a jó, már összetettebb kérdés, mint a járgány esetében.

A lábzsák és a babakocsi után most azt nézzük meg, hogy milyen legyen a babák első autósülése. Az árak tekintetében talán itt a legszélesebb a skála, 9000 forinttól 100 000 forintig találunk üléseket, annak függvényében hogy milyen márka, mennyire biztonságos és mi a rögzítés módja. Az ülések vagy hordozók szempontjából mindhárom dolog fontos lehet. Az ADAC német autóklub minden évben kiadja nagyobb márkák autósüléseinek töréstesztjét. Nézik, hogy mennyire biztonságos, mérik, hogy mennyire áll ellen a különböző irányból érkező ütközéseknek, de többek között figyelembe veszik a kezelhetőséget is. Az összesített teszt alapján az egy vagy két pluszos/csillagos ülések számítanak a legbiztonságosabbnak. Azt érdemes tudni, hogy két pluszos értékelést (kiváló) csak isofix talppal rögzített ülések kaptak.

Isofix és társai

Az elmúlt években az autók töréstesztjénél egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a kisgyerekek, így aztán hamar kiderült, hogy a hagyományos, biztonsági övvel történő rögzítés sokszor sajnos nem bizonyul elég masszívnak, ezért fejlesztették ki az isofix rögzítési technikát. Ennek köszönhetően ugyanis a gyerekülést egy speciális talppal az autó karosszériájához rögzítjük. A 9 kiló feletti ülések nagy részénél a talp és az ülés egyben van, a hordozóknál viszont ezeket külön vesszük meg. Azt is érdemes tudni, hogy isofix talppal csak hátulra tudjuk berögzíteni a gyerekülést, ezért érdemes beszerezni egy autós tükröt, amit a hátsó ülés fejtámlájára rögzíthetünk, ennek a segítségével menet közben is rá tudunk pillantani a kicsikre. Az isofix rendszer az a nagy előnye a gyors bekötés mellett (egyszerűen csak bepattintjuk az ülést), hogy gyakorlatilag nullára csökken annak az esélye, hogy rosszul rögzítjük az ülést, a legtöbb talpon ugyanis kis lámpákkal jelzik, hogy jó helyen van-e a hordozó. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mennyi az annyi? A talp 30 000 forintnál kezdődik, és nagyjából 60 000 forintnál áll meg. Ehhez jön még a hordozó, majd később a 9 kiló feletti gyerekülés ára. Aki megengedheti magának az isofix technikát, az úgy vásároljon, hogy az első és a második ülést ugyanarra a talpra lehessen rögzíteni.

Milyen a jó autósülés?

Fontos a márka?

Már a babakocsiknál is írtuk, hogy márka sok esetben garancia a minőségre, ez az autósüléseknél hatványozottan igaz.

Ismeretlen, törésteszt nélküli márkát csak kényszerből vegyünk, de talán még annál is jobb megoldás, ha hasonló árban használtat vásárolunk.

Jelen pillanatban, a Römer, a Peg Perego, a Maxi Cosi, a Bébé Confort, a Recaro, a Besafe, a Chicco, a Cybex és a Concord gyártja a legbiztonságosabb üléseket. Ez igaz nemcsak a 0-9, hanem az afeletti súlykategóriára is. Ezek egyike sem gyárt igazán olcsó ülést (mi jelen esetben csak a törésteszttel rendelkező üléseket nézzük), de ha valamin nem érdemes spórolni, akkor az a baba biztonsága.

Használtat vagy újat?

Első blikkre azt mondanánk, hogy aki megteheti, vegyen újat, főleg akkor, ha isofix talppal beköthető ülésben gondolkodunk, a használt ülésnél ugyanis nem tudjuk, hogyan kezelték korábban. Ettől függetlenül, még mindig állítjuk, hogy jobb egy használt biztonságosabb, mint egy vadonatúj “márkátlan”.

Egyebek…

A biztonság mellett a vásárlásnál a tisztítás és a súly is döntő kérdés lehet. A legpraktikusabbak azok az ülések, amelyeknek mosható a huzatuk, ugyanis a hozzátáplálás megkezdésekor a legtöbb baba az ülésében eszik, és ez annyit jelent, hogy kerül majd rá bőven cékla és sütőtök. A másik kérdés az ülés súlya. Egy dologban megegyezhetünk. A jó ülések mind nehezek, egy 5-6 kilós babával “megtöltve” simán lehet 10 kiló felett az összsúly, tehát akinek rossz a dereka, vagy bármilyen egészségügyi problémával küzd, mindenképpen vegye számításba az ülés súlyát mint döntési faktort.

Azt is érdemes megnézni, hogy akarunk-e olyan ülést, amit a babakocsi vázához lehet pattintani. A legnagyobb márkákhoz már gyártanak külön adaptert, viszont azt is érdemes tudni, hogy a nagyobb ülésmárkák babakocsit is gyártanak, így a “rápattinthatóság” nem kérdés.

Hogyan utazzon a baba?

A válasz egyszerű, mindig menetiránnyal ellenkező irányba. Ez az első 4-5 hónapban általában nem szokott gondot okozni, később viszont sok baba szeretne nézelődni és ebből a pózból sajnos nehéz, ilyenkor viszont nem lehetünk megértőek. Akármennyire is utál a baba háttal utazni neki a legbiztonságosabb. Csak már egyedül ülni tudó babát köthetünk be menetiránynak megfelelően, a támasztékkal ülő kicsik gerince egyszerűen még nem bír ki egy ütközést. A legbiztonságosabb hely a vezető mögötti ülés, így viszont nem látunk rá, még tükörrel sem, azt követi az anyósülés mögötti, és végül maga az anyósülés. Ha valaki mégis előre köti be a babát, akkor mindenképpen figyeljen a helyes rögzítésre és arra, hogy az ülés hordozókarja mindig legyen függőleges állásban. Hogy ez miért ilyen fontos? Amerikában nemrégiben azért halt meg egy baba, mert rosszul kötötte be az ülést az anyja.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top